Garam Berlebihan Bahaya Untuk Kanak-kanak

Jakmas Car Rental
0
Setiap ibu pasti ingin memenuhi semua keperluan pemakanan anaknya. Bahan utama untuk sodium adalah garam. Sebatian ini boleh menjaga keseimbangan cecair dalam tubuh, penghantaran impuls saraf, bersantai, dan penguncupan otot. Tetapi, anda tetap harus menerapkan takaran yang benar.

Menurut Boldsky, kanak-kanak di bawah satu tahun harus mendapatkan kurang dari 1 gram garam setiap hari. Lalu, anak berusia antara 1-3 tahun harus mendapatkan 2 gram garam per hari dan 3 gram garam untuk anak-kanak-kanak di bawah usia 4-6 tahun. Untuk anak-anak yang berusia 7-10 tahun, bisa dibatasi sampai 5 gram per hari.

Selain garam, anda boleh mendapatkannya dari makanan seperti susu, daging dan sayur-sayuran. Jadi, ketika anak anda telah mengonsumsi salah satu makanan yang disebutkan di atas, maka anda harus mengurangkan pengambilan garam mentah dalam makanan mereka. Kenapa? Kerana jumlah asupan garam yang tinggi boleh berakibat buruk bagi kesihatan kanak-kanak.

Kesan kelebihan garam bisa menyebabkan berbagai penyakit. Ketika buah pinggang kita gagal dalam menjaga keseimbangan sodium dalam tubuh, akan terjadi peningkatan tekanan di arteri dan penyakit buah pinggang yang kronik. Tahap pengambilan garam yang tinggi pada anak-anak juga dikaitkan dengan penyakit seperti asma dan batu buah pinggang. Bahkan, itu bisa menyebabkan obesitas pada anak. Jadi, tak ada salahnya untuk menghadkan pengambilan garam dalam makanan anak anda.

Sodium memang baik untuk menggalakkan pertumbuhan anak, jika diambil dalam jumlah yang tepat. Pengambilan garam yang berlebihan boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang. Jadi, penuhi pengambilan sodium dengan takaran yang tepat agar tubuh anak tetap sihat.

Sumber: Merdeka.com

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top