Wednesday, September 17, 2014

Mengenal Perosak Jantung dan Pembuluh Darah



Hidup sehat

Statistik Kementerian Kesihatan menunjukkan, penyakit jantung penyebab kematian nombor satu di Malaysia yang merangkumi 16.5 peratus kematian di hospital sepanjang 2008.

Malah, anggaran penyakit jantung koronari di negara ini adalah 40,000 kes baru setiap tahun bagi 28 juta penduduk dan kematian akibat penyakit ini dikatakan 2.5 kali ganda lebih tinggi berbanding kanser dalam kalangan wanita.

Dianggarkan, menjelang 2030, seramai 23 juta penduduk mati akibat penyakit ini.

Menjalani gaya hidup sehat adalah satu-satunya cara untuk menghindari penyakit ini.

Sebenarnya penyakit kardiovaskular boleh dicegah dengan melakukan perubahan gaya hidup. Berikut adalah empat penyebab yang boleh meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular.

1. Merokok

Kebiasaan merokok turut menjadi penyumbang terbesar kerosakan sistem kardiovaskular. Ini karena 60 peratus bahan kimia dalam sebatang rokok mengandung bahan beracun berbahaya, seperti nikotin, tar, hingga arsenik. Merokok juga akan mengurangkan elastik pembuluh darah serta memicu pengerasan pembuluh darah arteri.

2. Kurang sayur dan buah

Paling tidak kita harus makan dua bahagian buah dan tiga bahagian sayur setiap hari. Kebiasaan makan sayur dan buah juga akan menghindarkan kita dari kegemukan, yang juga menjadi faktor risiko penyakit jantung. Anda juga perlu mengurangkan mengunjungi restoren makanan segera kerana selain tinggi kalori dan lemak, makanan segera juga umumnya mengandung garam yang tinggi serta khasiat yang kurang.

3. Penggunaan ubat terlarang

Penggunaan ubat-ubatan terlarang seperti kokain dan amfetamin boleh meningkatkan risiko penyakit jantung koroner sampai tujuh kali ganda. Seperti  rokok, bahan-bahan kimia beracun dalam ubat terlarang juga berpotensi menyebabkan mendapan dan penyempitan pembuluh darah. Saat pembuluh darah benar-benar tertutup maka jantung akan berhenti bekerja.

4. Kurang bersenam

Untuk menjaga kesegaran dan kesehatan jantung, sebenarnya kita dianjurkan untuk bersenam sekurang-kurangnya 30 minit saja setiap hari. Dengan rutin melakukan aktiviti fizikal, aliran darah menjadi lebih lancar. Selain itu bersenam juga akan membuat kita terhindar dari kegemukan dan stres.

Sumber:

  • Harian Metro
  • Kompas.com

Monday, August 18, 2014

8 Tip Diet Sehat untuk Jantung dan Otak


kekalkan hidup sehat
jantung sihat hidup lebih ceria dan cergas

Makanan yang baik untuk jantung, baik pula untuk otak. Gary Small, Pengarah the UCLA Memory Clinic di Amerika Syarikat, memberikan 8 tips mendapatkan manfaat pemakanan terbaik untuk kedua-dua organ penting dalam hidup kita tersebut.

1.  Kurangkan jumlah kalori

Lemak berlebihan dalam tubuh meningkatkan risiko terkena penyakit seperti diabetes dan tekanan darah tinggi. Kedua penyakit degeneratif ini berisiko menyebabkan stroke ringan di otak yang boleh membuat anda kehilangan memori, demensia, bahkan menderita Alzheimer.

2.  Makan lebih banyak lemak baik

Asid lemak perlu yang kita dapati pada ikan membantu mencegah penyumbatan pembuluh jantung. Asid lemak ini juga ditemui pada kekacang, avocado, minyak kanola, minyak zaitun.

3.  Pilih daging tanpa lemak

Misalnya daging ayam tanpa kulit dan daging tenderloin. Daging kaya lemak tepu seperti daging burger adalah penyebab penyumbatan pembuluh jantung.

4.  Konsentrasi ke karbohidrat kompleks

Seperti buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang dan gandum. Jenis makanan ini bermanfaat untuk kolesterol baik penjaga kesihatan jantung kita. Di samping itu, jenis karbohidrat ini juga menjaga nafsu makan dan membantu membakar lemak. Sayur dan buah yang berwarna cerah juga merupakan zat antioksidan penjaga kesihatan otak.

5.  Tambah kunyit!

Warna kuning pada masakan yang berasal dari kunyit selain menyedapkan makanan, juga bermanfaat untuk kesihatan kerana kandungan curcumin di dalamnya. Curcumin adalah bahan aktif dalam kunyit yang bermanfaat sebagai zat antipembengkakan dan antioksidan.

6.  Minum teh hijau dan hitam

Buat teh tanpa gula sebab kedua jenis teh itu bebas kalori dan kaya antioksidan.

7.  Minum anggur

Tentu selama anda tak ada halangan kesihatan untuk mengambil minuman ini. Segelas minuman anggur sehari boleh membantu melindungi otak dari kemunduran menurut kajian yang ditulis di Journal of the American Medical Association. Anggur merah juga dikenali mengandungi antioksidan.

8.  Elakkan junk food

Terutama kudapan yang mengandungi gula tinggi dan makanan olahan. Keduanya menyebabkan bengkak di dalam badan dan meningkatkan kadar glukosa dalam darah kita.

Sumber: http://kesehatan.kompas.com/read/2010/02/13/16493358/8.Tip.Diet.Sehat.untuk.Otak.dan.Jantung


Wednesday, August 13, 2014

Menghitung Kalori Dari Makanan



Anda mempunyai ketinggian 170 cm dan berat badan sekitar 80 kg. Dari data ini, BMI (indeks masa tubuh) anda adalah sekitar 27,68 kg / m2 termasuk dalam kriteria obesiti (kegemukan). Adapun berat badan yang paling ideal untuk anda adalah sekitar 63 kg.

Apa yang sebaiknya anda lakukan? Tentunya menurunkan berat badan melalui pengambilan dan pengeluaran tenaga yang seimbang. Maksudnya jumlah makanan yang anda makan harus disesuaikan dengan keperluan badan dengan berat 63 kg, dengan mengambil kira semua aktiviti (termasuk sukan) yang dilakukan.

Sehubungan itu anda digalakkan untuk mengambil makanan yang tinggi protin dan rendah karbohidrat.

•     Makanan yang tinggi sumber protein?

Yang dimaksudkan dengan makanan tinggi protein adalah makanan yang mengandungi kadar protein lebih tinggi berbanding makanan lain. Biasanya lebih ditujukan pada komposisi makanan di mana komponen protein boleh mencapai lebih dari 30% (dalam diet seimbang komponen protein kira-kira 15-20% daripada keperluan kalori total).

"Protein shake" by Sandstein - Own work. Licensed under
Creative Commons Attribution 3.0 via Wikimedia Commons - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Protein_shake.jpg#mediaviewer/File:Protein_shake.jpg

Untuk mencapai keadaan ini, lebih banyak diberikan bahan makanan yang dikenali sebagai sumber protein, boleh berasal dari produk haiwan dan sumber tumbuhan. Biasanya makanan yang sering dianjurkan berupa daging ayam tanpa kulit, putih telur, susu, tahu dan tempe. Jadual di bawah ini disenaraikan kadar protein dari tiap sumber protein:

Bahan makanan dari sumber haiwan (Jumlah protein / hidangan)

Daging ayam tanpa kulit (7 g / 40g daging)
Putih telur (5 g / butir)
Daging lembu (7 g / 35 g daging)
Ikan (7 g / 40 g ikan)
Udang (7 g / 35 g udang)
Daging kambing (7 g / 40 g daging)
Corned sapi (7 g / 45 g daging)

Bahan makanan dari tumbuhan (Jumlah protein / hidangan)

Kacang tanah (5g / 15 g kacang)
Kacang merah (5g / 20 g kacang)
Kacang hijau (5g / 20 g kacang)
Tahu (5g / 110 g tahu)
Tempe (5g / 50 g tempe)
Kacang tolo (5g / 20 g kacang)
Susu lembu rendah lemak (7g / 200 g susu)

•     Bagaimana mengira kalori makanan yang akan kita makan?

Ada pelbagai cara yang digunakan untuk mengira jumlah kalori makanan yang akan digunakan:
  • Menggunakan berat, mula-mula makanan ditimbang dahulu lalu dikira-kira menggunakan saiz rumah tangga (seperti gelas, sudu, sudu teh) dan disesuaikan dengan senarai penukar makanan.

  • Dapat dibaca dalam kandungan zat pemakanan / nutrition fact suatu produk makanan yang tertera di bahagian belakang suatu bungkusan makanan.

  • Melihat contoh bahan makanan yang digunakan (food model).

    Sebagai contoh: jika ingin mengambil 1 hidangan nasi goreng, boleh dikira dengan menganggarkan kira kira berapa sendok nasi yang digunakan untuk 1 hidangan tersebut (100 g nasi = 8-10 sudu makan = 175 kcal) + berapa banyak minyak yang digunakan (1 sudu makan minyak = 100 kcal) + berapa butir telur (1 butir telur = 75 kkal) + daging ayam (1 paha bawah = 50 kkal)

    Jadi jika nasi goreng kira-kira 10 sudu makan yang dimasak dengan 1 sudu makan minyak dan 1 butir telur & daging ayam kira-kira 400 kkal.
•     Corak diet tinggi protein bagaimana yang disyorkan

Pola diet yang seimbang di mana jumlah protein bersumberkan haiwan dan tumbuhan dibahagikan dalam jumlah yang sama. Sebagai contoh jika anda memerlukan kira-kira 1700 kkal dengan120 g protein / hari, maka sebaiknya 60-70 g diisi dengan bahan makanan dari sumber haiwan dan selebihnya dalam produk berasaskan tumbuhan.

Contoh corak diet yang disyorkan adalah seperti berikut:
  • Sarapan dengan susu rendah lemak 1 gelas
  • Snack pagi: putih telur 3 butir + pudding buah 2 potong
  • Makan tengah hari: nasi 150g + gulai ayam 150 g + tahu 60g + sayor lobak dan kacang 100g
  • Snack petang: putih telur 3 butir + salad sayur
  • Makan malam: nasi 200 g + ikan 150g + tempe 50g + sayur bayam dan cendawan 100 g
  • Snack malam: susu rendah lemak 1 gelas


Diet sebegini perlu dihindari

salad 
Hampir setiap minggu ada saja kaedah diet baru yang didakwa boleh membuat tubuh langsing dengan segera dan menyenangkan. Umpan penurunan berat badan tanpa perlu usaha keras ini sering membuat kita dengan mudah percaya dan mengikutinya.

Meskipun begitu sebaiknya anda jangan terlalu mudah mengikuti kaedah diet tersebut tanpa menyelidiki terlebih dahulu. Diet-diet sebegini biasanya tidak boleh menurunkan berat badan dalam jangka panjang, sukar diikuti, dan boleh membuat tubuh kekurangan zat makanan. Berikut adalah beberapa diet popular yang tidak disyorkan para pakar diet.

1. Diet makanan mentah

Menukar makanan yang digoreng atau diproses berulang kali dengan buah dan sayuran memang boleh menurunkan berat badan. Tetapi, diet yang melarang bahan makanan yang dimasak sebaiknya tidak dilakukan.

Para penganut diet makanan mentah berkilah kadar pemakanan dalam sayur dan buah akan berkurangan setelah dimasak. Memang benar, tetapi proses pemasakan sebenarnya masih menyisakan serat, vitamin dan mineral dalam jumlah cukup. Bahkan, beberapa jenis sayur perlu dimasak dulu untuk meningkatkan nutrisinya, selain juga membunuh bakteria.

2. Diet Alkali

Menurut kaedah diet ini, anda disyorkan untuk berpantang daging, produk tenusu, gula, kafein, alkohol, bahhan pengawet, dan makanan yang diproses. Sebagai gantinya, makanan segar harus diperbanyak.

Diet Alkali memang mempunyai kesan positif, iaitu kita akan lebih banyak mengambil makanan segar dan terhindar dari makanan dengan pengawet. Tetapi, sebenarnya tubuh kita memerlukan variasi makanan. Diet Alkali juga tergolong rumit dan memerlukan perancangan makanan yang baik. Biasanya orang yang mengikuti diet ini tak tahan melakukannya secara kekal.

3. Diet golongan darah

Diet yang dicipta oleh ahli naturopati Peter D'Adamo ini berdasarkan pada makanan yang kita makan mempunyai reaksi kimia dengan golongan darah. Contohnya, mereka yang dari golongan darah O harus mengambil daging, sayur, dan buah, serta mengelakkan tepung dan susu. Sementara itu, orang dari golongan darah A disyorkan memilih pola makan vegetarian. Orang dengan golongan darah B sebaiknya mengelakkan ayam, jagung, tepung, dan kacang-kacangan. Malangnya, tidak ada bukti saintifik diet yang ketat ini berkesan menurunkan berat badan.

4. Diet biskut

Pengasas diet ini percaya, mengambil biskut atau cookies boleh membantu kita lebih langsing. Kita disyorkan untuk sarapan, makan tengah hari, dan makan makanan ringan, dengan cookies yang tinggi serat. Jika kita mengikuti diet ini berat badan memang turun, tetapi kita akan mengalami gejala craving (seperti ngidam) kerana kita hanya boleh mengambil makanan waktu makan malam.

5. Diet limau

Diet ini sebenarnya sudah ada sejak lama dan mempunyai banyak variasi. Majoriti menyarankan pengamal diet ini minum air yang dicampur perahan jeruk limau. Kerana lemon bersifat diuretik atau mengalirkan air, berat badan memang akan turun. Tetapi kita mempunyai risiko dehidrasi, pening, mual, dan lemas. Akibatnya kita akan mengambil makanan padat, yang mengakibatkan berat badan berisiko naik lebih tinggi dari berat saat bermulanya diet.

Sumber: www.huffingtonpost.com

Wednesday, May 14, 2014

Bila anak demam panas, bila perlu diberikan ubat?


Demam merupakan keadaan yang mungkin akan sering dialami oleh bayi hingga kanak-kanak kecil . Walaupun demam merupakan salah satu mekanisme tubuh mengatasi jangkitan , namun ibu bapa sebaiknya tidak membiarkannya berlarutan.

Menurut doktor, demam pada anak jika biarkan akan menimbulkan gejala yang lebih serius , seperti disertai kejang yang seterusnya memberi kesan kepada kesihatan kpeada bayi atau kanak-kanak yang mengalami demam kejang .

Kerana itu, doktor menyarankan agar ibu bapa berwaspada bila si kecil mula mengalami peningkatan suhu tubuh di atas 37.5 darjah celcius. Menurutnya, ketika itu pemberian ubat penurun panas pun boleh dijadikan pilihan .

Namun yang perlu diingat, pemberian ubat penurun panas pada anak tidak boleh sembarangan, sukatannya harus tepat.

Dos ubat yang tepat disesuaikan dengan berat badan anak. Ibu bapa perlu tahu berat badan anaknya supaya tepat dosnya. Namun jika masih kesulitan, maka perlu meminta petunjuk doktor.

Pemberian parasctamol boleh diulang setiap 4 jam bila suhu masih di atas 38 darjah celcius. Ubat boleh diberikan samada sebelum maupun sesudah makan atau minum susu .

Apabila demam tinggi sebahagian anak boleh mengalami kejang demam. Namun tidak semua anak mengalaminya. Demam tinggi juga boleh membuat anak mengalami lemas dan dehidrasi kerana jumlah pengambilan makanan yang berkurang disertai penyejatan tubuh yang meningkat lebih banyak

Sumber: Kompas Health.

Monday, March 24, 2014

Sakit Perut Mungkin Berkaitan Gangguan Psikosomatik

Hidup sehat
Sakit Perut
Kes 1

Pesakit usia 40 tahun, datang dengan keluhan sakit, sakit perut dan kembung yang dominan terjadi setiap hari sudah sejak setahun yang lalu. Pesakit berkata, hal ini membuatnya pantang pelbagai jenis makanan dan lebih banyak makan hanya dengan bubur, kicap atau nasi lembut. Lebih jauh ketika ditanyakan tentang rawatan pesakit sudah berubat ke pelbagai pakar penyakit terutama yang pakar saluran cerna. Endoskopi sudah dilakukan namun tidak ada masalah, H.Pylori tidak dijumpai. USG Abdomen dan pemeriksaan penunjang makmal telah dilakukan dan tidak juga dijumpai hal yang bermasalah. Pesakit diberikan ubat PPI ( Proton pump inhibitor ) yang biasanya diberikan kepada pesakit dengan gangguan seperti ini dan juga diberikan Domperidone serta sukralfat. Hasilnya tidak banyak membantu. Pesakit akhirnya disyorkan oleh salah seorang doktornya untuk berjumpa pakar Perubatan Psikiatri kerana dianggap mengalami psikosomatik. Sebelum itu pesakit sudah pernah bertemu Pakar Psikiatri tetapi tidak berkurang walaupun selepas dirawat selama sebulan. Saat itu ubat yang diberikan berupa ubat anticemas yang dicampur dengan dos kecil antipsikotik.

Setelah di lihat gejala dan tanda pada pesakit, pesakit lebih jauh mengatakan bahawa selain masalah perut juga sering disertai perasaan cemas yang berkaitan dengan jantung berdebar. Perasaan cemas ini biasanya dicetuskan oleh rasa tidak selesa di perut dan akhirnya menimbulkan jantung berdebar. Di luar masalah perutnya, pesakit tidak mengalami jantung berdebar tanpa sebab. Rawatan kepada pesakit akhirnya dipilih untuk menstabilkan sistem saraf autonomi di otak dan juga terutama berkaitan dengan sistem saraf enteric yang berkaitan dengan perut. Rawatan ini biasanya tidak lagi melibatkan ubat - ubatan untuk perut kecuali jika diperlukan domperidone. Biasanya penggunaan dos kecil antidepresan yang tepat dapat membantu kes seperti ini. Selepas satu bulan rawatan pesakit merasa keluhannya sudah semakin menghilang. Pedih kembung sudah tidak ada lagi. Pesakit sudah boleh makan biasa tanpa perlu memilih-milih .

Kes 2

Pesakit seorang laki - laki usia 28 tahun dengan aduan jantung berdebar - debar, sering sesak nafas dan merasa kembung tiba - tiba seperti ingin muntah . Hal tersebut terjadi tiba - tiba tanpa sebab atau pencetus . Pesakit juga mengatakan sering merasa pusing dan seperti bergoyang jika kejadian itu datang. Gejala ini sering berulang dan membuat pesakit sering berulang alik ke hospital kerana bimbang merasa sakit jantung yang berat. Selepas diperiksa pesakit didapati baik - baik saja selepas mengalami pemeriksaan penuh. Beberapa doktor di hospital mengatakan hanya gas perut saja naik dan diberikan ubat sakit perut sejenis PPI. Sayangnya sakit yang dialami tidak reda walau sudah makan ubat yang disyorkan. Keadaan ini adalah keadaan klasik untuk suatu Gangguan Cemas Panik.

Perut Ada Otak Sendiri

Dalam ilmu perubatan, khususnya bidang Psikosomatik Perubatan, dipercayai bahawa perut mempunyai otaknya sendiri yang sering disebut Enteric Nervous System. Sistem saraf ini juga diatur oleh neurotransmitter yang sama seperti yang terdapat di susunan saraf pusat di otak. Saling mempengaruhi antara perut dan otak banyak kita temukan pada beberapa kes dispepsia berfungsi, suatu keadaan gangguan perut yang tidak didasari oleh adanya kelainan organ perut itu sendiri. Sistem saraf enterik ini terdapat di esofgus , perut, usus kecil dan kolon sehingga keluhan perut berkaitan dengan sistem ini boleh mengenai keempat bahagian organ perut tersebut. Kerana didasari dan mempunyai neurotransmitter yang sama seperti di susunan saraf pusat jugalah yang membuat rawatan kes - kes dispepsia berfungsi atau masalah perut berkaitan dengan sistem saraf enterik biasanya menggunakan ubat - ubatan yang juga bekerja di susunan saraf pusat. Penggunaannya namun sering kali agak berbeza , bergantung diagnosis dasarnya .

Pada kes pertama misalnya, gejala perut lebih mendominasi dan menjadi pencetus untuk gejala lain. Sedangkan pada kes kedua gejala perut merupakan gejala yang berkaitan dengan gejala lain pada pesakit gangguan cemas panik. Jika melihat dasar dari keadaan seperti ini maka tidak salah jika pesakit yang mengalami gangguan perut dan sudah berubat ke doktor pakar penyakit dalam saluran penghadaman tetapi tidak mengalami perubahan boleh berunding ke pakar Psikiatri yang memahami masalah perut ini sebagai masalah berkaitan dengan aktiviti sistem saraf di tubuh.

Sumber: Kompas Sehat

Tuesday, December 31, 2013

Ekstrak Biji Anggur Membunuh Sel Kanser

Penyelidik di University of Colorado telah menunjukkan bahawa versi yang disintesis daripada komponen yang paling aktif ekstrak biji anggur - B2G2 - menyebabkan sel-sel kanser prostat mati manakala meninggalkan sel-sel sihat tanpa luka. Kajian ini akan diterbitkan dalam jurnal  Nutrition and Cancer .

"Kami telah menunjukkan aktiviti anti -kanser yang sama pada masa lalu dengan ekstrak biji anggur (GSE ), tetapi kini kita tahu B2G2 adalah bahan yang paling aktif secara biologi yang boleh disintesis dalam kuantiti yang akan membolehkan kita untuk mengkaji mekanisme kematian terperinci dalam sel kanser, "kata Alpna Tyagi , PhD, University of Colorado Skaggs School of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences. Tyagi bekerja di makmal CU Cancer Center investigator dan ahli fakulti Skaggs Sekolah Farmasi, Chapla Agarwal . PhD .
Photo used under Creative Commons from Chrisada Sookdhis
Kumpulan itu telah menghabiskan lebih daripada satu dekad menunjukkan aktiviti anti -kanser GSE dalam keadaan makmal yang terkawal. Sebagai contoh, kajian sebelum ini menunjukkan keberkesanan GSE terhadap sel-sel kanser dan juga telah menunjukkan mekanisme tindakannya . " Tetapi sehingga baru-baru ini, kami tidak tahu yang konstituen GSE mencipta kesan ini. Sebatian semulajadi, GSE, adalah campuran kompleks polifenol dan juga setakat ini ia telah menjadi jelas tentang juzuk biologi aktif GSE terhadap sel-sel kanser, "kata Tyagi .

Akhirnya kumpulan menegaskan B2G2 sebagai sebatian yang paling aktif, tetapi , " ia mahal dan ia mengambil masa yang lama untuk mengasingkan B2G2 daripada ekstrak biji anggur, " kata Tyagi .

Perbelanjaan yang mahal berkaitan dengan pengasingan B2G2 membantutkan usaha-usaha penerokaan dengan lebih lanjut. Sehubungan itu mereka memutuskan daripada penulenan B2G2 dari GSE , kumpulan itu mengambil keputusan untuk mensintesis ia di makmal. Kajian semasa melaporkan kejayaan usaha ini , termasuk keupayaan untuk mensintesis gram-kuantiti B2G2 dengan lebih cepat dan murah .

Pada laporan bahagian kedua, kumpulan penyelidik menunjukkan aktiviti anti-kanser B2G2 disintesis sama dalam mekanisme dan degree keberkesanan GSE keseluruhan.

"Matlamat kami semua adalah percubaan klinikal sebatian biologi aktif dari GSE terhadap kanser manusia. Tetapi ia sukar untuk mendapat kelulusan FDA untuk perbicaraan di mana kita tidak tahu mekanisme dan kesan yang mungkin semua komponen aktif. Oleh itu, mengasingkan dan mensintesis B2G2 adalah satu langkah penting kerana sekarang kita mempunyai keupayaan untuk menjalankan lebih eksperimen dengan sebatian tulen. Kerja yang sedang dijalankan di makmal terus meningkatkan pemahaman kita tentang mekanisme B2G2 ini tindakan yang akan membantu untuk kajian pra-klinikal dan klinikal pada masa akan datang , "kata Tyagi .

Sumber: Newsmaxhealth



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...