5 Cara Mudah Bantu Jantung Lebih Sehat

Jakmas Car Rental
0
Penyakit jantung sampai saat ini masih menjadi momok menakutkan bagi sebahagian besar orang. Di seluruh dunia, jumlah pesakit penyakit ini terus bertambah. Perkembangan penyakit ini tidak lepas dari kebiasaan yang kurang sihat seiring dengan berubahnya pola hidup masyarakat.
Sumber gambar: MedicaLook.com

Beberapa faktor pencetus serangan jantung diantaranya adalah merokok, menyantap makanan berkolestrol tinggi, kurang gerak, malas bersenam, stres, dan kurang rehat. Sebenarnya banyak cara yang boleh dilakukan untuk membantu jantung anda tetap sihat.

Berikut ini adalah beberapa cara mudah dan menyenangkan untuk menjaga kesihatan jantung tetap sihat.

1. Coklat hitam

#Cokelat hitam dipercayai dapat menurunkan tekanan darah, yang secara tidak langsung turut  membantu menjaga kesihatan jantung. Sebuah kajian di Itali , mendapati, pesakit pradiabetes dan hipertensi berjaya menurunkan risiko penyakit mereka dengan makan 3,5 aun coklat hitam setiap hari selama 15 hari.

Mereka berjaya menurunkan tekanan darah sistolik sebanyak 4.5 mata dan diastolik sebanyak 4.2 mata, berkat senyawa flavonoid-antioksidan-yang ditemui dalam coklat hitam. Walaupun pada peringkat lebih jauh, kebiasaan ini mampu menurunkan risiko masalah kardiovaskular sebanyak 20 peratus selama 5 tahun. Tetapi anda perlu memilih dengan tepat jenis coklat yang dimaksudkan. Coklat gelap mengandungi lebih banyak antioksidan dan sedikit kandungan gula. Pilih coklat hitam dengan kandungan koko minimum 65 peratus.

2. Hubungan seks suami isteri

Untuk menjaga aliran darah tetap lancar, dianjurkan untuk melakukan hubungan seks sekurang-kurangnya 2-3 kali seminggu. Kajian terbaru dari New England Research Institute menunjukkan, lelaki yang melakukan hubungan seks sekurang-kurangnya 2-3 kali seminggu  mempunyai peluang 65 peratus lebih kecil terkena penyakit kardiovaskular,berbanding mereka yang melakukan hubungan seks kurang daripada sekali dalam sebulan. Tapi awas, cara ini hanya boleh dilakukan untuk pasangan yang telah berkahwin sahaja! Kalau anda belum kahwin jangan sesekali lakukan cara ini.

Dalam sebuah kajian tahun 2006 di Universiti Paisley, Scotland, mendapati mereka yang melakukan hubungan seks sekurang-kurangnya sekali selama 2 minggu mempunyai tekanan darah lebih rendah berbanding mereka yang tidak terlibat dalam aktiviti seksual, dan mempunyai tahap tekanan yang lebih kecil. Penyelidik percaya, selama hubungan seks tubuh akan mengeluarkan hormon oksitosin - yang mengurangkan risiko stres. Seks juga boleh menjadi latihan besar untuk membakar 60 kalori setiap setengah jam di tempat tidur.

3. Mendengar muzik

Muzik adalah alat yang sempurna untuk melonggarkan saluran darah anda. Mendengar 30 minit sehari muzik "berirama homogen" (dengan beat yang kuat), digabungkan dengan latihan pernafasan, dapat menurunkan tekanan darah sistolik lebih dari 4 mata selepas 3 bulan, menurut satu kajian di Itali.

Randall Zusman, MD, pengarah bahagian hipertensi di pusat jantung Massachusetts General Hospital mengungkapkan, menghirup dan menghembuskan nafas secara perlahan 1-2 kali sambil mendengar muzik (irama lambat), akan membuat  pembuluh darah anda rileks.

4. Bermain game

Bermain game boleh membuat fikiran tenang dan menjauhkan anda dari stres. Namun, permainan yang dimaksudkan adalah permainan video yang melibatkan anda turut bergerak aktif, yang menggunakan sensor gerak, seperti misalnya, Nintendo Wii Fit Plus dan Wii Sports Resort.

Timothy Church, MD, pengerusi jawatankuasa Physical Activity pada American Heart Association, menyatakan bermain game dengan berasaskan sensor gerak seperti sukan tinju dan jogging, sama baiknya ketika melakukan aktiviti di gym - asalkan anda bermain dengan intensitas sedang sekurang-kurangnya 150 minit seminggu. Aktiviti ini lanjut Church, dapat menurunkan tekanan darah sistolik sebanyak 2-5 mata.

5. Tertawa

Tertawa rupanya membawa manfaat tersendiri, terutama dalam menjaga kesihatan arteri. Mentertawakan adegan yang lucu menyebabkan pembuluh darah membesar sebanyak 22 peratus, menurut sebuah kajian tahun 2006 dari University of Maryland. Tertawa menyebabkan rangkaian yang membentuk lapisan dalam pembuluh darah anda menjadi lebih luas, sehingga memungkinkan untuk peningkatan aliran darah dan mengurangkan tekanan darah, kata Dr Miller.

"Besarnya perubahan, hampir sama dengan manfaat yang anda mungkin peroleh dengan melakukan aktiviti aerobik, walaupun tanpa rasa sakit dan nyeri," katanya. Miller menambah, seseorang harus tertawa sekurang-kurangnya 15 minit sehari untuk mendapatkan keuntungan daripada aktiviti tersebut.

Sumber: KOMPAS

Enhanced by Zemanta

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top