Jantung Anda Sehat Jika Hindari Makanan Ini

Jakmas Car Rental
0
Penyakit jantung merupakan penyebab kematian utama di dunia. Di Amerika, setiap 39 saat satu orang meninggal kerana penyakit ini. Selain gaya hidup sihat, apa yang kita makan punya kesan yang besar bagi kesihatan jantung.

Ini adalah 4 jenis makanan yang sebaiknya dielakkan jika anda tak ingin menderita penyakit jantung.

1. lemak trans

Lemak trans adalah musuh utama jantung. Mengapa ia berbahaya? Seperti lemak tepu, lemak trans juga meningkatkan kadar kolesterol jahat dan menurunkan jumlah kolesterol baik. American Heart Association menyarankan agar lemak ini dihadkan kurang daripada satu peratus daripada jumlah kalori. Jika sehari anda mengambil 2,000 kalori, bermakna anda cuma boleh makan tidak lebih dua gram lemak trans.

Cara paling mudah untuk mengurangkan lemak trans adalah dengan mengelakkan makanan yang mengandungi "minyak terhidrogenasi" atau "minyak terhidrogenasi sebahagian" dalam label bungkusan. Sumber lemak trans yang lain adalah margarin, biskut, makanan ringan, keju, dan sebagainya.

2. lemak tepu

Lemak tepu akan meningkatkan jumlah kolesterol jahat sehingga lama-lama akan terbentuk timbunan plak di pembuluh darah. Hadkan lemak tepu sekitar 5 peratus daripada jumlah kalori anda.

3. garam

Menghadkan pengambilan garam akan menurunkan risiko tekanan darah tinggi. Selain garam dapur, cukup banyak makanan yang rasanya jauh dari masin, tetapi sebenarnya mengandungi garam tinggi, misalnya sosej, sos, makanan tin, dan masih banyak lagi.

4. gula tambahan

Pengambilan gula tambahan berlebihan dalam pola makan sehari-hari akan meningkatkan risiko tekanan darah tinggi, kadar trigliserida, serta faktor risiko penyakit jantung yang lain. Gula tambahan antara lain gula jagung, madu, pekat jus buah, sirap jagung tinggi fruktosa, sirap, dan masih banyak lagi.

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top