Pemeriksaan Tekanan Darah Tinggi Dan Kolesterol Awal Untuk Mengelakkan Penyakit Jantung

Jakmas Car Rental
0

Penyakit jantung masih kekal sebagai penyebab kematian nombor satu di Malaysia. Mendedahkan demikian, Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S. Subramaniam berkata anggaran 4.52 kes baharu khusus bagi penyakit jantung koronari dilaporkan setiap jam.

Statistik Kementerian Kesihatan yang dijalankan setiap tahun mencatatkan kira-kira 40,000 kes baharu penyakit jantung koronari.

Dalam kebanyakan kes, pesakit yang pulih boleh meneruskan kehidupan yang produktif akan tetapi mereka perlu membuat peruntukan untuk kos pemulihan, rawatan khas dan perubahan diet dan ini memerlukan sokongan kewangan kukuh,

Kajian Morbiditi dan Kesihatan Kebangsaan sejak tahun 1986 hingga 2011 menunjukkan hampir keseluruhan faktor risiko dan penyebab penyakit di Malaysia berpunca dari amalan gaya hidup tidak sihat seperti kurang bersenam, pemakanan, merokok dan pengambilan alkohol yang menjurus kepada pelbagai penyakit kronik.

Ia termasuk diabetis, kardiovaskular, strok, kanser dan lain-lain katanya.

Malahan, penyakit ini semakin membimbangkan kerana boleh muncul tanpa gejala ! Dan sekali kena, artinya telah terjadi kerosakan, bahkan kematian sel -sel jantung yang bersifat kekal. Dalam hitungan tahun, fungsi jantung akan semakin menurun hingga terjadi kegagalan jantung.

Walaupun kita tahu penyakit jantung memang sangat berbahaya, apakah yang dapat kita lakukan? Mungkin anda sudah sering mendengar tips-tips diet dan sukan agar jantung tetap sihat. Namun , pola hidup sihat saja tidak cukup. Kita semua perlu screening atau check-up kesihatan.

"Grade 1 hypertension" by Steven Fruitsmaak - Own work. Licensed under CC BY 3.0 via Wikimedia Commons - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grade_1_hypertension.jpg#/media/File:Grade_1_hypertension.jpg
Istilah screening kesihatan bermakna melakukan pemeriksaan sewaktu (merasa ) sehat untuk mengesan penyakit yang tidak bergejala ( asimptomatik ) ini. Dengan adanya saringan ini, doktor dapat melakukan rawatan awal atau pencegahan bagi yang berisiko. Sebagai contoh, kita perlu rutin memeriksa tekanan darah tinggi kerana hipertensi pada dasarnya tidak bergejala . Jika menunggu sehingga gejala muncul , boleh jadi hipertensi tersebut telah merosakkan pelbagai organ tubuh. Demikian halnya dengan kadar kolesterol. Tanpa pemeriksaan makmal , adakah anda yakin mempunyai kadar kolesterol normal?

Disebabkan faktor risiko penyakit jantung bersifat akumulatif dan progresif, saringan idealnya dilakukan seawal mungkin. Dalam konsensus American Heart Association ( AHA ) , seseorang dianjurkan untuk memeriksa tekanan darah dan kadar kolesterol sejak usia 20 tahun.

Periksa tensi minimal setahun sekali apabila normal

Tingginya tekanan darah telah terbukti jelas sebagai faktor risiko penyakit jantung. Risiko tersebut kian meningkat bila tekanan darah tinggi terus- menerus di atas 140/90 mmHg . Oleh sebab itu , sebaik-baiknya seseorang rutin memeriksa tekanan darah sekurang-kurangnya sekali setahun apabila normal. Pemeriksaan ini cukup praktikal dan mudah dilakukan.

Bagi mereka yang berusia muda , diagnosis hipertensi tidak dapat dengan sekali ukuran. Tensi adalah parameter tubuh yang bersifat dinamik dan sangat dipengaruhi oleh faktor-faktor luaran , seperti keletihan atau emosi. Bahkan, pengukuran tensi di rumah ( secara mandiri ) dan klinik ( oleh petugas kesihatan ) boleh saja hasilnya berbeza. Hal tersebut dinamakan white- coat hypertension . Butuh beberapa kali pemeriksaan agar doktor yakin menegakkan diagnosis hipertensi . Oleh sebab itu, pastikan anda dalam keadaan rileks , tenang, tidak keletihan, serta cukup tidur dan makan sebelum menjalani pemeriksaan .

Beberapa orang mungkin boleh mengalami hipertensi sejak usia muda. Perlu diingat, hipertensi tidak semata -mata terjadi kerana faktor gaya hidup dan pola makan. Ada segelintir penyebab hipertensi, termasuk penyakit yang jarang berlaku yang boleh muncul pada anak -anak. Dan untuk Kini pertanyaannya, sudahkah anda memeriksakan diri?

Cek profil kolesterol

Demikian halnya dengan kadar kolesterol. Sebaiknya anda pernah memeriksa kadar kolesterol menyeluruh. Konsensus AHA juga mengesyorkan saringan kolesterol sejak usia 20 tahun. Namun, tak perlu bimbang , jika hasilnya normal , pemeriksaan boleh diulang setiap 5 tahun sekali. Check-up ini diperlukan lebih kerap bagi anda yang berusia di atas 45 tahun ( untuk laki -laki ) atau 50 tahun ( untuk perempuan), atau apabila hasil pemeriksaan menunjukkan nilai di atas batas rujukan, atau apabila mempunyai faktor risiko penyakit jantung yang lain .

Penumpukan kolesterol beserta bahan-bahan radikal bebas di pembuluh darah sebenarnya telah berlangsung sejak usia awal , bahkan bermula sejak umur 10 tahun. Pengumpulan material tersebut akan membentuk suatu plak yang disebut aterom , suatu cikal -bakal penyebab serangan jantung koronari. Oleh karenanya , saringan kadar kolesterol sejak muda menjadi sangat penting.

Utamanya yang harus diperiksa ialah kadar kolesterol total , high- density lipoprotein ( HDL atau " kolesterol baik ") , low- density lipoprotein (LDL atau " kolesterol jahat "), serta trigliserida . Masing- masing parameter tersebut mempunyai makna tersendiri dalam pengurusan rawatan nantinya .

Screening risiko jantung yang lain

Program saringan , atau dapat disebut sebagai percubaan peduli terhadap kesihatan , seyogianya juga merangkumi berat badan dan lingkar perut. Menurut cadangan AHA , sejak usia 20 tahun anda sudah perlu memikirkan indeks massa tubuh ( IMT ) dan ukuran lingkar perut apabila berlebih . Kedua-duanya mempunyai korelasi dengan kejadian penyakit jantung di kemudian hari.

Khusus untuk lingkar perut, jumlah lemak pada bahagian perut merupakan risiko penyakit jantung berbanding lemak pada daerah tubuh lain . Untuk orang Asia , lingkar perut idealnya kurang dari 90 cm ( untuk laki -laki ) atau 80 cm ( untuk perempuan). Ukuran diambil tepat di bawah pusar , dilakukan sambil duduk dan sambil buang nafas ( ekspirasi ) maksimum.

Faktor risiko lain, seperti kadar gula darah, perlu diperiksa rutin setelah usia menginjak 45 tahun. Idealnya dicek setiap 3 tahun apabila hasilnya normal. Usaha lain, yang juga jarang tersentuh , ialah perundingan untuk berhenti merokok dengan doktor .

Apabila anda masih menganggap 20 tahun adalah " usia sihat", tidak demikian untuk penyakit jantung dan pembuluh darah. Justru , trend saat ini memperlihatkan banyaknya pesakit jantung yang berusia muda.

Sudah saatnya beranjak dari menganggap diri "sihat" tanpa pernah check -up. Tidak ada salahnya bila meluangkan sedikit masa serta gocek untuk sekadar check-up ke doktor . Kapan lagi kita peduli terhadap kesihatan , kalau bukan sejak usia muda?

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top