Menilai keperibadian melalui tulisan tangan

Jakmas Car Rental
0
Ilmu untuk mempelajari tulisan tangan atau grafologi sudah lama dikenal oleh masyarakat. Ilmu ini biasanya digunakan untuk membaca keperibadian dan watak seseorang. Bagaimana tulisan tangan boleh diketahui watak atau keperibadian seseorang?

Pakar grafologi Deborah Dewi mendedahkan, tulisan tangan merupakan hasil interaksi dari banyak struktur dan litar di otak. "Kerana semua digerakkan oleh otak, maka tulisan tangan boleh dianalisis untuk melihat keperibadian si penulisnya," menurut Deborah.

Penjelasan itu juga menjadi jawapan mengapa seseorang yang tidak mempunyai tangan boleh menulis dengan kaki, mulut, atau anggota tubuh lainnya. Deborah mendedahkan, tulisan merupakan gambaran diri seseorang. Emosi seseorang pun boleh dilihat melalui tulisan tangan.

Deborah memberi contoh, ia pernah mendapati bentuk dan corak tulisan yang sama pada dua orang dengan perbezaan suku, agama, ras, dan berbeza negara asal. Itu tandanya, kedua-duanya mempunyai persamaan watak atau keperibadian.

Membaca tulisan tangan boleh digunakan untuk pemilihan ujian kerja, memilih pembantu rumah tangga yang tepat, dan mengetahui kejujuran seseorang. "Kita jadi tahu, watak asalnya sama dengan watak yang ditunjukkan ketika temuduga atau tidak? Pembantu rumah tangga yang mengaku sukakan anak-anak, benarkah begitu?" terang Debora.

Meskipun kita boleh menukar bentuk tulisan tangan, menurut Deborah, akan tetap terlihat pola tulisan tangan yang sebenarnya, jika diperhatikan lebih detail. Membaca tulisan tangan juga boleh dilakukan untuk melihat apa yang terjadi dengan anak. Misalnya, sama ada anak baru saja menjadi mangsa buli atau korban kekerasan seksual.

Namun, untuk mengesan pembohongan, tidak boleh hanya dengan membaca tulisan tangan. Menurut Deborah, harus ada kerjasama dengan pakar ilmu pengesanan pembohongan untuk mendapatkan hasil yang tepat.

Sumber: KOMPAS

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top