5 Jenis Makanan Baik Untuk Menjaga Kesihatan Jantung

Jakmas Car Rental
0


Penyakit jantung merupakan penyakit sangat berbahaya, kerana boleh menyebabkan kematian secara tiba-tiba.

Salah satu cara yang boleh dibuat untuk menjaga kesihatan jantung, adalah dengan mengambil makanan sihat termasuk menjaga organ terpenting dalam tubuh. Berikut beberapa makanan yang sihat untuk menjaga jantung tetap kuat.

Hidup Kekal Sehat
Tomato

Tomato
Telah lama dikaitkan dengan kesihatan jantung. Tomato adalah sumber vitamin C, kalium, serat dan vitamin A. Plus, tomato mengandungi antioksidan lycopene, karotenoid yang boleh membantu menurunkan kadar kolesterol jahat (LDL), menjaga pembuluh darah terbuka dan risiko penyakit jantung lebih rendah.

Bluberi
Kandungan antioksidan dalam blueberry (dan beri lain) dipanggil antosianin dapat mencairkan pembuluh darah dan menurunkan tekanan darah.

Sebuah kajian baru-baru ini, hanya satu cawan blueberry per hari boleh membantu menurunkan tekanan darah dan simpulan arteri pada wanita pasca-menopause, yang kedua-duanya berkaitan dengan peningkatan risiko penyakit kardiovaskular.

Sardin
Lemak ikan kaya omega-3 asid adalah lemak jantung sihat. Malah, kajian menunjukkan bahawa mengambil dua atau lebih hidangan ikan setiap minggu dikaitkan dengan risiko 30 peratus lebih rendah terkena penyakit jantung.

Salmon, tuna, dan ikan trout adalah sumber yang baik dari asid lemak omega-3, sardin tidak hanya tinggi asid lemak omega-3, kerana saiz yang kecil mereka sangat rendah bahan cemar seperti merkuri.

Biji-bijian
Orang-orang makan biji-bijian cenderung mempunyai risiko lebih rendah terkena penyakit jantung berbanding mereka yang tidak.

Seluruh biji-bijian seperti oat, beras merah, quinoa dan pasta gandum dan roti semua memberikan serat. Mereka mengandungi antioksida dan phytosterols yang boleh melindungi terhadap penyakit jantung.

Kacang
Kajian menunjukkan hanya mengambil setengah cawan kacang setiap hari boleh menurunkan kolesterol. Salah satu alasan untuk ini adalah bahawa serat larut dalam kacang-kacangan membantu kolesterol mengikat dan menghentikannya dari yang diserap dalam usus


Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top