Pemeriksaan kolonoskopi: Jangan Dengar Mitos, Dapatkan Fakta

Jakmas Car Rental
0

Kolonoskopi mungkin tidak yang paling menyenangkan prosedur, tetapi ia adalah salah satu yang boleh menyelamatkan nyawa anda.

Menurut National Cancer Institute, mendapatkan colonoscopies pada jangka masa yang disyorkan (bagi kebanyakan orang, ini bermakna bermula pada usia 50 dan 10 tahun seterusnya jika keputusan adalah normal) boleh mengurangkan kematian akibat kanser kolorektal sehingga 70 peratus. Ini tidak mustahil kerana prosedur yang boleh mengesan kanser di peringkat yang lebih awal, apabila ia lebih boleh dirawat. Di samping itu, colonoscopies boleh mengesan dan membuang ketumbuhan precancerous dipanggil polip sebelum ia menjadi malignan.

Walaupun faedah terbukti, ramai orang masih bertangguh untuk melakukan kolonoskopi. Data dari U.S. Department of Health and Human Services menganggarkan bahawa 40 peratus rakyat Amerika tidak mendapatkan pemeriksaan kanser kolorektal mengikut garis panduan yang disyorkan.

Dan menurut Donald David, MD, profesor klinikal dan ketua di City of Hope's Division of Gastroenterology, banyak sebab orang menangguhkan atau mengelak dari membuat ujian yang boleh menyelamatkan nyawa ini adalah mitos tulen.

"Saya tidak memerlukan ujian sehingga saya mempunyai tanda-tanda." David berkata kanser kolorektal pada peringkat awal selalunya akan menampakkan sebarang gejala, dan oleh gejala masa (seperti perubahan tabiat membuang air besar dan darah dalam najis) menunjukkan, kanser yang mungkin telah berkembang kepada peringkat yang lebih teruk dan lebih menyukarkan untuk dirawat.

"Prosedur ini tidak terperi sakitnya." Pesakit diberi ubat pelali sebelum colonoscopies dan kebanyakan pesakit tidak sedarpun mereka telah menjalani prosedur tersebut, kata David. Tambahnya, bahagian yang paling tidak menyenangkan biasanya penyediaan satu hingga dua hari sebelum prosedur, termasuk mengambil ubat untuk membersihkan kolon.

"Colonoscopies adalah mahal." Kebanyakan pesakit yang mempunyai insuran, termasuk yang di Medicare, tidak perlu membayar dan hanya dikenakan terlalu sedikit bayaran kerana colonoscopies adalah prosedur pemeriksaan rutin perlu dilakukan untuk menyelamatkan nyawa dan kos penjagaan kesihatan.

"Saya seorang wanita dan oleh itu kurang berkemungkinan untuk mendapat kanser kolorektal dan memerlukan pemeriksaan." David menegaskan bahawa statistik baru menunjukkan bahawa lelaki dan wanita sama-sama berisiko mendapat kanser usus besar, dan laki-laki hanya pada risiko yang lebih tinggi sedikit untuk mendapat kanser rektum.


Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top