Tanda-tanda mengantuk yang kurang sehat

Jakmas Car Rental
0
Image: pixabay.com
Masyarakat moden telah terbiasa menganggap mengantuk sebagai suatu bentuk kemalasan. Sebuah perkara yang pantang bagi produktiviti. Orang yang mengantuk dipandang sebelah mata. Akibatnya, mengantuk diperlakukan sebagai suatu penyakit yang harus dicarikan ubatnya.

Padahal mengantuk merupakan isyarat tubuh memerlukan tidur, sama halnya seperti lapar merupakan tanda memerlukan makanan atau haus yang bermakna memerlukan cecair. Mengantuk adalah perkara semula jadi. Secara semulajadi, jika kekurangan sesuatu kita harus memenuhi keperluan tersebut, dan tidak boleh ditukar ganti. Ya, sampai saat ini tak ada satu zat pun yang boleh menggantikan kesan pemulihan tidur.

Proses tidur itu membina dan memperbaiki tubuh. Ia memberikan tenaga baru, semangat baru walaupun sel-sel baru. Seluruh sistem tubuh akan terganggu begitu tidur terganggu.

Pada dasarnya kita akan mengantuk jika kekurangan tidur. Tetapi kekurangan tidur harus difahami sebagai suatu keadaan. Keadaan kurang tidur boleh disebabkan oleh tempoh tidur yang kurang, atau high tidur yang buruk. Kualiti tidur yang buruk, bukan saja rasa tidur yang tak dalam yang sering dikenal masyarakat dengan sebutan tidur-tidur ayam. Kualiti tidur yang buruk ditemui dalam bentuk mengantuk berlebihan walau tempoh tidur sudah cukup.

Rasa mengantuk berlebihan atau hipersomnia berkesudahan pada pelbagai penyakit tidur serius seperti narkolepsi atau sleep apnea / mendengkur.

Mengantuk boleh bertindan dan bertambah parah. Sebelum bertambah buruk dan mengakibatkan gangguan produktiviti dan kesihatan, ada baiknya kita mengenali bagaimana tanda-tanda mengantuk yang tak sihat.

"Bullet"
Merupakan istilah yang umum diberikan pada orang yang mudah sekali tidurnya. Sebaik sahaja meletakkan kepala di atas bantal, tak kurang dari 5 minit, seseorang sudah terlelap. Padahal mula tidur (sleep onset) yang normal adalah 10-20 minit.

Impulsif
Mengantuk akan mencetuskan perilaku impulsif. Orang yang berada dalam keadaan kurang tidur mudah sekali terpancing emosi. Kemampuan mengambil keputusan juga menurun secara drastik. Cuba perhatikan, tiap kali berbelanja di midnight sale, atau browsing kedai online di malam hari, kita cenderung tak berfikir panjang untuk membeli-belah.

Klise
Kekurangan tidur membuat orang sukar menjadi kreatif apabila berbicara di depan umum. Kemampuan memilih kata-kata secara kreatif dan sikap yang hangat akan menurun secara drastik apabila mengantuk. Akhirnya kata-kata yang keluar banyak yang merapu saja, bahkan terkesan klise.

Kemampuan Otak Menurun
Tanpa tidur yang baik, proses penyatuan ingatan jadi tak sempurna. Ya tidur diperlukan untuk menjaga daya ingat sesorang. Demikian juga dengan kawalan emosi. Kemampuan otak dan kematangan emosi menentukan pengambilan keputusan seseorang. Orang dengan tidur yang tak sihat akan sukar untuk bertindak rasional.

Rakus
Mengantuk akan meningkatkan nafsu makan. Sebenarnya mudah saja dijelaskan. Ketika mengantuk dan kekurangan tidur, sedang kita harus tetap bekerja, tubuh secara automatik akan memerlukan tenaga tambahan. Untuk itu sel-sel saraf di otak mendiktekan rasa lapar dan keinginan besar untuk menikmati makanan yang masin, manis dan gurih. Ketika merasa sukar mengawal nafsu makan, mungkin anda sedang kurang tidur?

Lembap
Daya tangkap, baik di kelas atau membaca juga dipengaruhi oleh tidur. Kekurangan tidur membuat kita lembap memahami suatu subjek. Akibatnya, satu dokumen perlu dibaca berulang kali baru benar-benar memahami isi kandungannya. Dalam pengambilan keputusan juga terkesan lembap dan ragu-ragu.

Cuai
Kerana konsentarasi yang buruk, apabila kurang tidur, kita jadi cuai. Tanpa sengaja menjatuhkan barang-barang, atau salah menekan butang. Sering juga kita meletakkan kunci kenderaan bukan pada tempat biasanya. Sistem koordinasi motor manusia jadi buruk. Ini sebabnya pendengkur yang sering mengantuk dilarang untuk memandu.

Excessive upset
Emosi jadi tak stabil ketika tidur tak sihat. Sebuah kajian menyatakan bahawa pasangan yang kurang tidur lebih sering bertengkar dibanding yang cukup. Sementara kajian Univ. Of California sebutkan bahawa pasangan dari orang yang tak sihat tidurnya sering merasa dihargai.

Tertidur
Jika mengantuk sampai tertidur, tentu kekurangan tidur atau penyakit tidur yang dialami sudah sangat parah. Tetapi banyak orang cuba mempertahankannya dengan kafein atau minuman penambah tenaga. Semua bahan-bahan perangsang ini hanya melambatkan rasa mengantuk tanpa mengembalikan kemampuan otak yang sudah lelah. Tandanya ketika dalam suasan yang membosankan atau cenderung gelap, orang yang mengantuk akan terus tertidur.

Mulai dari sekarang ketika mengalami hal-hal di atas fikirkan tentang kesihatan tidur. Sudah cukupkah tidurnya? Teratur? Berdengkur? Mengigau? Ketindihan? Kerana menambah pengambilan kafein atau pelbagai vitamin secara berlebihan bukanlah jawapan yang tepat.

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top