diet

Diet sebegini perlu dihindari

salad 
Hampir setiap minggu ada saja kaedah diet baru yang didakwa boleh membuat tubuh langsing dengan segera dan menyenangkan. Umpan penurunan berat badan tanpa perlu usaha keras ini sering membuat kita dengan mudah percaya dan mengikutinya.

Meskipun begitu sebaiknya anda jangan terlalu mudah mengikuti kaedah diet tersebut tanpa menyelidiki terlebih dahulu. Diet-diet sebegini biasanya tidak boleh menurunkan berat badan dalam jangka panjang, sukar diikuti, dan boleh membuat tubuh kekurangan zat makanan. Berikut adalah beberapa diet popular yang tidak disyorkan para pakar diet.

1. Diet makanan mentah

Menukar makanan yang digoreng atau diproses berulang kali dengan buah dan sayuran memang boleh menurunkan berat badan. Tetapi, diet yang melarang bahan makanan yang dimasak sebaiknya tidak dilakukan.

Para penganut diet makanan mentah berkilah kadar pemakanan dalam sayur dan buah akan berkurangan setelah dimasak. Memang benar, tetapi proses pemasakan sebenarnya masih menyisakan serat, vitamin dan mineral dalam jumlah cukup. Bahkan, beberapa jenis sayur perlu dimasak dulu untuk meningkatkan nutrisinya, selain juga membunuh bakteria.

2. Diet Alkali

Menurut kaedah diet ini, anda disyorkan untuk berpantang daging, produk tenusu, gula, kafein, alkohol, bahhan pengawet, dan makanan yang diproses. Sebagai gantinya, makanan segar harus diperbanyak.

Diet Alkali memang mempunyai kesan positif, iaitu kita akan lebih banyak mengambil makanan segar dan terhindar dari makanan dengan pengawet. Tetapi, sebenarnya tubuh kita memerlukan variasi makanan. Diet Alkali juga tergolong rumit dan memerlukan perancangan makanan yang baik. Biasanya orang yang mengikuti diet ini tak tahan melakukannya secara kekal.

3. Diet golongan darah

Diet yang dicipta oleh ahli naturopati Peter D'Adamo ini berdasarkan pada makanan yang kita makan mempunyai reaksi kimia dengan golongan darah. Contohnya, mereka yang dari golongan darah O harus mengambil daging, sayur, dan buah, serta mengelakkan tepung dan susu. Sementara itu, orang dari golongan darah A disyorkan memilih pola makan vegetarian. Orang dengan golongan darah B sebaiknya mengelakkan ayam, jagung, tepung, dan kacang-kacangan. Malangnya, tidak ada bukti saintifik diet yang ketat ini berkesan menurunkan berat badan.

4. Diet biskut

Pengasas diet ini percaya, mengambil biskut atau cookies boleh membantu kita lebih langsing. Kita disyorkan untuk sarapan, makan tengah hari, dan makan makanan ringan, dengan cookies yang tinggi serat. Jika kita mengikuti diet ini berat badan memang turun, tetapi kita akan mengalami gejala craving (seperti ngidam) kerana kita hanya boleh mengambil makanan waktu makan malam.

5. Diet limau

Diet ini sebenarnya sudah ada sejak lama dan mempunyai banyak variasi. Majoriti menyarankan pengamal diet ini minum air yang dicampur perahan jeruk limau. Kerana lemon bersifat diuretik atau mengalirkan air, berat badan memang akan turun. Tetapi kita mempunyai risiko dehidrasi, pening, mual, dan lemas. Akibatnya kita akan mengambil makanan padat, yang mengakibatkan berat badan berisiko naik lebih tinggi dari berat saat bermulanya diet.

Sumber: www.huffingtonpost.com

About Jakmas Car Rental

Powered by Blogger.