Sakit Perut Mungkin Berkaitan Gangguan Psikosomatik

Jakmas Car Rental
0
Hidup sehat
Sakit Perut
Kes 1

Pesakit usia 40 tahun, datang dengan keluhan sakit, sakit perut dan kembung yang dominan terjadi setiap hari sudah sejak setahun yang lalu. Pesakit berkata, hal ini membuatnya pantang pelbagai jenis makanan dan lebih banyak makan hanya dengan bubur, kicap atau nasi lembut. Lebih jauh ketika ditanyakan tentang rawatan pesakit sudah berubat ke pelbagai pakar penyakit terutama yang pakar saluran cerna. Endoskopi sudah dilakukan namun tidak ada masalah, H.Pylori tidak dijumpai. USG Abdomen dan pemeriksaan penunjang makmal telah dilakukan dan tidak juga dijumpai hal yang bermasalah. Pesakit diberikan ubat PPI ( Proton pump inhibitor ) yang biasanya diberikan kepada pesakit dengan gangguan seperti ini dan juga diberikan Domperidone serta sukralfat. Hasilnya tidak banyak membantu. Pesakit akhirnya disyorkan oleh salah seorang doktornya untuk berjumpa pakar Perubatan Psikiatri kerana dianggap mengalami psikosomatik. Sebelum itu pesakit sudah pernah bertemu Pakar Psikiatri tetapi tidak berkurang walaupun selepas dirawat selama sebulan. Saat itu ubat yang diberikan berupa ubat anticemas yang dicampur dengan dos kecil antipsikotik.

Setelah di lihat gejala dan tanda pada pesakit, pesakit lebih jauh mengatakan bahawa selain masalah perut juga sering disertai perasaan cemas yang berkaitan dengan jantung berdebar. Perasaan cemas ini biasanya dicetuskan oleh rasa tidak selesa di perut dan akhirnya menimbulkan jantung berdebar. Di luar masalah perutnya, pesakit tidak mengalami jantung berdebar tanpa sebab. Rawatan kepada pesakit akhirnya dipilih untuk menstabilkan sistem saraf autonomi di otak dan juga terutama berkaitan dengan sistem saraf enteric yang berkaitan dengan perut. Rawatan ini biasanya tidak lagi melibatkan ubat - ubatan untuk perut kecuali jika diperlukan domperidone. Biasanya penggunaan dos kecil antidepresan yang tepat dapat membantu kes seperti ini. Selepas satu bulan rawatan pesakit merasa keluhannya sudah semakin menghilang. Pedih kembung sudah tidak ada lagi. Pesakit sudah boleh makan biasa tanpa perlu memilih-milih .

Kes 2

Pesakit seorang laki - laki usia 28 tahun dengan aduan jantung berdebar - debar, sering sesak nafas dan merasa kembung tiba - tiba seperti ingin muntah . Hal tersebut terjadi tiba - tiba tanpa sebab atau pencetus . Pesakit juga mengatakan sering merasa pusing dan seperti bergoyang jika kejadian itu datang. Gejala ini sering berulang dan membuat pesakit sering berulang alik ke hospital kerana bimbang merasa sakit jantung yang berat. Selepas diperiksa pesakit didapati baik - baik saja selepas mengalami pemeriksaan penuh. Beberapa doktor di hospital mengatakan hanya gas perut saja naik dan diberikan ubat sakit perut sejenis PPI. Sayangnya sakit yang dialami tidak reda walau sudah makan ubat yang disyorkan. Keadaan ini adalah keadaan klasik untuk suatu Gangguan Cemas Panik.

Perut Ada Otak Sendiri

Dalam ilmu perubatan, khususnya bidang Psikosomatik Perubatan, dipercayai bahawa perut mempunyai otaknya sendiri yang sering disebut Enteric Nervous System. Sistem saraf ini juga diatur oleh neurotransmitter yang sama seperti yang terdapat di susunan saraf pusat di otak. Saling mempengaruhi antara perut dan otak banyak kita temukan pada beberapa kes dispepsia berfungsi, suatu keadaan gangguan perut yang tidak didasari oleh adanya kelainan organ perut itu sendiri. Sistem saraf enterik ini terdapat di esofgus , perut, usus kecil dan kolon sehingga keluhan perut berkaitan dengan sistem ini boleh mengenai keempat bahagian organ perut tersebut. Kerana didasari dan mempunyai neurotransmitter yang sama seperti di susunan saraf pusat jugalah yang membuat rawatan kes - kes dispepsia berfungsi atau masalah perut berkaitan dengan sistem saraf enterik biasanya menggunakan ubat - ubatan yang juga bekerja di susunan saraf pusat. Penggunaannya namun sering kali agak berbeza , bergantung diagnosis dasarnya .

Pada kes pertama misalnya, gejala perut lebih mendominasi dan menjadi pencetus untuk gejala lain. Sedangkan pada kes kedua gejala perut merupakan gejala yang berkaitan dengan gejala lain pada pesakit gangguan cemas panik. Jika melihat dasar dari keadaan seperti ini maka tidak salah jika pesakit yang mengalami gangguan perut dan sudah berubat ke doktor pakar penyakit dalam saluran penghadaman tetapi tidak mengalami perubahan boleh berunding ke pakar Psikiatri yang memahami masalah perut ini sebagai masalah berkaitan dengan aktiviti sistem saraf di tubuh.

Sumber: Kompas Sehat

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top