Bolehkah Vitamin D tambahan mengurangkan risiko Kanser, strok dan lain-lain

Jakmas Car Rental
0
Photo used under Creative Commons from Shezamm
Mengambil vitamin D tambahan untuk menangkis penyakit boleh menjadi satu pembaziran masa, kajian menunjukkan . Ahli-ahli sains melihat sedikit bukti bahawa pil menurunkan risiko kanser, penyakit jantung , strok , Penyakit Alzheimer, Parkinson atau penyakit-penyakit lain .

Selama beberapa dekad , para saintis diandaikan bahawa mineral, salah satu makanan tambahan yang paling popular di Britain , mempunyai banyak manfaat kesihatan.

Tetapi kajian semula 462 kajian yang melibatkan lebih daripada satu juta orang dewasa telah membuat kesimpulan bahawa kekurangan vitamin D bukan mencetuskan banyak penyakit biasa .

Di Britain , pasaran makanan tambahan yang bernilai £ 700million setahun - pertumbuhan sebanyak 16 peratus dalam tempoh lima tahun - dan pil yang paling popular adalah multivitamin dan minyak ikan , yang mengandungi vitamin D. Sebab utama saintis berpendapat vitamin D boleh melindungi daripada penyakit adalah bahawa pesakit dengan kanser, penyakit jantung atau Alzheimer mempunyai sangat rendah tahap nutrien.

Tetapi penyelidik Perancis kini mengesyaki bahawa, bukan kekurangan vitamin D membawa kepada penyakit, tetapi penyakit-penyakit ini yang menyebabkan terhentinya badan daripada menghasilkan vitamin D, jadi penghidap mempunyai tahap Vitamin D yang lebih rendah.

Penulis utama Profesor Philippe Autier, dari Prevention Research Institute in Lyon, Perancis , berkata: 'Pengurangan dalam tahap vitamin D adalah penanda semakin merosot kesihatan. Penuaan dan proses radang yang menyebabkan terjadinya penyakit . . . mengurangkan kepekatan vitamin D, yang akan menjelaskan mengapa kekurangan vitamin D dilaporkan dalam pelbagai gangguan. '

Tetapi kajian beliau - diterbitkan dalam The Lancet - tidak menimbulkan keraguan mengenai kesan makanan tambahan pada tulang.

Mineral ini dikenali untuk melindungi daripada penipisan tulang dan riket gangguan tulang.

Di samping itu, wanita hamil dan mereka yang menyusu dinasihatkan supaya mengambil satu vitamin D tablet sehari - yang mereka boleh mendapatkan pada preskripsi - untuk memastikan tulang bayi mereka sihat. Ahli akademik lain berkata lebih banyak penyelidikan diperlukan.

Profesor Peter Selby, profesor klinikal kehormat penyakit tulang metabolik di Manchester Royal Infirmary, berkata: 'Satu masalah dengankajian semula sistematik jenis ini  ialah ia hanya boleh memeriksa kajian yang telah diterbitkan sebelum ini, jadi ia adalah terhad oleh tahap vitamin D dalam mata pelajaran dalam kajian ini.

' Ia sangat baik boleh menjadi bahawa keputusan negatif jelas kajian ini telah diperolehi semata-mata kerana mereka tidak melihat orang dengan ijazah yang mencukupi vitamin D kekurangan untuk mempunyai apa-apa kesan biologi yang bermakna. '

Lain-lain kajian baru-baru ini juga telah menimbulkan keraguan tentang sifat-sifat penyembuhan vitamin D tambahan . Dalam satu kes, saintis mendapati 'tiada bukti yang meyakinkan ' bahawa vitamin D tambahan akan menangkis selesema. Ujian telah dijalankan ke atas lebih daripada 300 orang dewasa di New Zealand lebih 18 bulan pada tahun 2010 dan 2011. Separuh telah diberi tambahan vitamin D manakala selebihnya mengambil pil placebo.

D kumpulan vitamin ditangkap 3.7 selesema setiap orang secara purata, berbanding dengan 3.8 selesema setiap orang untuk kumpulan plasebo.

Pada bulan Oktober , satu kajian semula kajian sebelum ini oleh Universiti Auckland penyelidik mendakwa mengambil vitamin D tambahan tidak meningkatkan kepadatan mineral tulang di pinggul , tulang belakang, lengan atau di dalam badan secara keseluruhan .

Profesor Ian Reid , pemimpin kajian itu , berkata: ' Kebanyakan orang dewasa yang sihat tidak perlu vitamin D tambahan .

'Data kami mencadangkan penargetan dos rendah vitamin D tambahan hanya untuk individu yang mungkin kekurangan boleh membebaskan sumber-sumber yang besar yang boleh digunakan di tempat lain yang lebih baik dalam penjagaan kesihatan. '

Profesor Reid dikaji semula 23 kajian memeriksa kesan vitamin D tambahan kepada kepadatan tulang

Sumber:  Newsmaxhealth

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top