Tanda-tanda serangan jantung

Jakmas Car Rental
0
Sesetengah serangan jantung berlaku secara tiba-tiba dan intense -  " movie heart attack," di mana tidak ada yang meragui apa yang berlaku. Tetapi serangan jantung boleh juga berlaku perlahan-lahan, dengan rasa sedikit sakit atau tidak selesa. Selalunya orang yang terjejas tidak pasti apa yang salah dan menunggu terlalu lama sebelum mendapatkan bantuan. Berikut adalah tanda-tanda yang boleh bermaksud serangan jantung berlaku :
  1. Ketidakselesaan dada . Serangan jantung melibatkan selesa di tengah dada yang berlangsung lebih daripada beberapa minit, atau yang hilang dan kembali semula. Ia boleh berasa seperti tekanan tidak selesa, memerah, kenyang atau sakit .
  2. Ketidakselesaan di kawasan-kawasan lain bahagian atas badan. Gejala boleh termasuk sakit atau tidak selesa dalam satu atau kedua-dua lengan, belakang, leher, rahang atau perut. 
  3. Sesak nafas dengan atau tanpa ketidakselesaan dada .

  4. Tanda-tanda lain mungkin termasuk peluh sejuk, rasa mual atau pening.
Seperti lelaki, gejala serangan jantung paling biasa bagi wanita adalah sakit dada atau tidak selesa. Tetapi wanita adalah lebih cenderung berbanding lelaki untuk mengalami beberapa gejala biasa yang lain, terutamanya sesak nafas, mual / muntah, dan belakang atau sakit rahang.

Walaupun anda tidak pasti ia adalah serangan jantung, segera berjumpa doktor untuk membuat pemeriksaan. Setiap minit sangat berharga dan tindakan pantas In Shaa Allah boleh menyelamatkan nyawa - mungkin anda sendiri. Jangan tunggu lebih dari lima minit untuk memanggil  nombor kecemasan anda.

Sumber:  American Heart Association

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top