Mengapa Anda Selalu Letih Di Tempat Kerja

Jakmas Car Rental
0
Di saat seseorang dituntut bekerja terlalu keras, keadaan fizikal dan mental cenderung terdedah mengalami keletihan. Sebaliknya , tahap kepekatan akan menurun, sehingga mengurangkan kecekapan dalam bekerja .

Keletihan merupakan salah satu penyebab menurunnya produktiviti di tempat kerja.

Faktanya, banyak faktor yang menyebabkan seseorang menjadi gampang keletihan . Pelbagai kajian telah dilakukan untuk menggali masalah keletihan semasa bekerja. Pelbagai faktor juga ditemui yang menjadi pencetus problem keletihan semasa bekerja .

Dalam sebuah makalah berisi kesimpulan dari pelbagai kajian mengenai keletihan berkaitan pekerjaan (2006) oleh Department of Employment and Workplace Relations - Australian Safety and Compensation Council (ASCC), disebutkan pelbagai faktor yang mempengaruhi keletihan semasa bekerja.

Hidup Kekal Sehat
Photo used under Creative Commons from gui.tavares
Faktor tersebut di antaranya: tuntutan pekerjaan, jam kerja, tuntutan secara fizikal dan psikologi dalam bekerja, psikososial, alam sekitar, hubungan interpersonal, keadaan persekitaran kerja seperti suara bising, suhu, serta tekanan dalam bekerja, tak terkecuali pola tidur.

Di luar pelbagai faktor tersebut, dalam kenyataan berasingan, Dr Jill Dorrian dari Centre for Sleep Research University of South Australia mendedahkan kualiti tidur turut menjejaskan prestasi dan memberi kesan pada keletihan semasa bekerja. Pengambilan air dan kafein juga turut menentukan faktor kecergasan seseorang dalam bekerja sehari - hari.

Dr Dorrian menyarankan, agar tetap bugar, seseorang perlu minum banyak air kerana cecair boleh mencegah kekeringan pada otak. " Ketika otak terhidrasi, oksigen dan nutrien yang penting untuk tubuh boleh berfungsi optimum, " terangnya .

Selain menjaga pengambilan cecair, tidur juga mempunyai peranan penting mengatasi keletihan semasa bekerja.

" Tidur yang berkualiti selama 20 minit atau kurang akan lebih baik berbanding tidur dalam waktu lama namun saat bangun justru merasa lebih buruk, " ungkap dr Dorrian .

Pelbagai Punca

Punca keletihan dalam bekerja menurut menurut Lifestyle Observer dan Pengajar Biologi Fisiologi Tubuh dari Shape Up Indonesia, dr Grace Judio - Kahl,  MSc, MH, CHt boleh sangat berbeza-beza. Dalam penanganannya  seseorang perlu terlebih dulu meneliti sumber masalah keletihan tersebut.

Grace menjelaskan, boleh saja keletihan terjadi kerana seseorang memang secara fizikal lelah misalnya kerana kurang rehat atau melakukan pekerjaan yang memerlukan aktiviti fizikal yang besar. Keletihan juga boleh berlaku kerana penyakit kronik atau penyakit akut.

Penyakit akut boleh disebabkan beberapa virus, termasuk virus fourth disease, fifth disease, roseola, atau hepatitis. Sementara penyakit kronik misalnya pada orang yang mempunyai masalah tiroid atau kencing manis. Rasa lelah juga boleh muncul kerana orang itu secara emosional punya masalah yang mencetuskan stres. Kurang makan juga boleh menjadi penyebab keletihan semasa bekerja.

Berkaitan makanan dan pengambilan nutrisi, Grace berkata faktor nutrisi mungkin saja memberikan sumbangan terhadap keletihan .

"Pemakanan membolehkan saja ada sumbangan pada keletihan . Sebagai contoh untuk penyakit kronik , pengambilan nutrisi yang salah membuat orang itu diabetes dan penyakit itulah yang membuat dia keletihan . Atau orang itu sedang diet, kerana diet terjadi hipoglikemi, itu membolehkan menyebabkan keletihan, " ungkapnya kepada Kompas health melalui email .

Kerananya, lanjut Grace, dalam mengatasi problem keletihan harus diperhatikan akar masalahnya . Jika terjadi hipoglikemi akibat diet, pengambilan gula tepung dan karbohidrat harus cukup .

Penyelesaian lain dalam mengatasi keletihan juga boleh dilakukan dengan cara mengambil kafein atau makanan yang sifatnya meningkatkan metabolisme. Selain itu boleh dengan mengambil vitamin B atau multivitamin, serta buah dan sayur, namun ini sifatnya hanya sementara .

"Mengatasi keletihan secara sementara boleh saja , tapi tetap saja harus dilihat akar masalahnya . Kalau lelahnya kerana stres , mau dikasih makanan apa pun tetap saja stresnya tidak sembuh dan lelahnya tidak hilang, " terangnya. Oleh itu, jika sumber masalah keletihan kerana kekurangan pemakanan atau mikronutrien  dan menyebabkan keletihan berpanjangan, lain pula penanganannya .

"Keletihan berpanjangan kerana kekurangan zat pemakanan boleh diatasi dengan mengasup zat pemakanan tertentu. Sebagai contoh, kurang darah, HB turun, mungkin kekurangan zat besi, selenium, atau zink, " ungkapnya .

Lain halnya jika keletihan terjadi kerana kerja otot berlebihan. Jadi, apabila otot bergerak, seseorang boleh merasa lelah kerana muncul sampah metabolik akibat pemakaian otot. Masalah ini boleh diatasi dengan pengambilan zat tertentu seperti asid amino.

"Banyak perkara yang perlu dirujuk untuk mengatasi keletihan bekerja. Lihat dulu penyebab keletihan, untuk menentukan lalu cari ubatnya, " saran Grace .

Berkaitan masalah pengambilan pemakanan untuk membantu keletihan, sebuah penyelidikan di Jepun menunjukkan bahawa penggunaan pati ayam ( essence of chicken ) dapat membantu memulihkan tekanan dan keletihan mental. Seperti dimuat Journal of Physiological Anthropology ( Applied Human Science ), Dr . Nagai dan Harada dari Institute of Fundamental Research Suntory, Jepun, melakukan penyelidikan melibatkan dua kumpulan pelajar lelaki sihat yang diberikan ujian beban kerja.

Kumpulan pertama diberi minuman pati setiap pagi selama satu minggu, manakala kumpulan yang lain diberikan plasebo. Pada hari ke tujuh, kedua kumpulan mahasiswa ini menjalani ujian kemampuan dan ukuran kadar stres. Ujian mental untuk mahasiswa ini berupa ujian artimatika dan kemampuan daya ingat jangka pendek, yang keduanya berkaitan dengan hormon stres atau kortisol.

Hasil kajian menunjukkan, tahap kesalahan pada kumpulan pertama yang diberi minuman pati lebih rendah berbanding kumpulan plasebo. Kumpulan pertama juga mengaku lebih aktif dan tidak mudah lelah selama mengikuti ujian. Penyelidik menyimpulkan, kandungan zat dalam pati membantu memetabolismekan kortisol dalam darah dan memulihkan badan dari keletihan mental.

Sumber: Health.Kompas.Com

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top