Adakah Sakit Gigi Boleh Menyebabkan Sakit Jantung?

Jakmas Car Rental
0
Photo used under Creative Commons from ^@^ina (Irina Patrascu)
Kesihatan gigi dan gusi mempunyai kaitan erat dengan timbulnya pelbagai penyakit di bahagian tubuh lain. Misalnya penyakit jantung dan stroke.

Menurut kajian terbaru yang diterbitkan pada jurnal antarabangsa perubatan gigi bulan September 2012 lalu, disebutkan ada hubungan antara keradangan rangkaian penyokong gigi ( periodontitis ) dengan penyakit jantung. Hal ini dibuktikan melalui kajian pada pesakit yang menderita periodontitis, ternyata juga mempunyai pengantara keradangan yang ada pada penyakit jantung.

Kajian lain, yang disampaikan pada Forum Ilmiah Periodontist Eropah di Austria bulan Jun 2012 lalu, menyimpulkan bahawa bakteria porphyromonas gingivalis yang terdapat pada keadaan periodontitis dapat merangsang pengeluaran sitokin. Sitokin ini tidak hanya berperanan dalam terjadinya periodontitis, tetapi juga menimbulkan penyumbatan pembuluh darah yang berpengaruh ke jantung.

Jurnal lain menyebutkan, bahawa pesakit dengan gigi berlubang, penyakit gusi, penyakit jaringan penyokong gigi, serta mempunyai sisa akar yang belum dicabut, boleh menyebabkan peningkatan risiko terjadinya penyakit jantung.

Mekanisme ringkasnya, bagaimana penyakit gigi dan gusi boleh menyebabkan penyakit jantung dan stroke adalah sebagai berikut. Ketika gusi mengalami suatu keradangan, maka bakteria gram negatif mengeluarkan endotoksin ( Lipopolisakarida ). Endotoksin tersebut akan melewati peredaran darah selama kita melakukan aktiviti normal pada rongga mulut, seperti mengunyah, berus gigi dan sebagainya.

Hal ini dapat mempercepat timbulnya kesan negatif pada jantung dan pembuluh darah. Selanjutnya bakteria tersebut akan menimbulkan agregasi platelet, yang telah menyumbang terhadap pembentukan thrombus dan thromboembolism yang merupakan penyebab utama stroke.

Oleh kerana itu, kita hendaklah sentiasa menjaga kesihatan rongga mulutnya. Mudah saja, dengan memberus gigi selepas sarapan pagi, selepas makan tengah hari, dan sebelum tidur malam dengan teknik yang tepat, serta berus gigi yang tepat. Tidak lupa gunakan benang gigi jika memang diperlukan.

Pembersihan karang gigi dengan rutin, juga salah satu kunci untuk menjaga kesihatan rongga mulut. Segala lubang gigi yang ada perlu ditampal dan sisa akar gigi yang masih ada juga perlu dicabut.

Sumber: http://health.kompas.com/

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top