4 Faktor Dari Pekerjaan Yang Menyebabkan Badan Jadi Gemuk

Jakmas Car Rental
0

Sering kerja lebih masa atau kerja yang membuat stres ternyata boleh membuat badan lebih cepat gemuk. Tapi tahukah anda terdapat empat faktor lain dari pekerjaan anda yang boleh membuat anda mengalami lonjakan berat badan .

1 . Sering makan tengah hari di luar

Menjamu pelanggan atau melakukan deal perniagaan kini semakin sering dilakukan sambil makan tengah hari di restoran. Namun berhati - hatilah kerana hal itu boleh mengganggu program diet anda. Apalagi jika menunya lengkap dan dalam hidangan besar. Padahal anda tak ingin dianggap tidak sopan di depan pelanggan kerana hanya menempah minuman atau makanan ringan saja .

Sebaiknay cuba elakkan menu yang digoreng dan hanya memilih menu yang dibakar atau kukus .

2 . Terjebak kesesakan

Menghabiskan masa berjam - jam masa berangkat dan pulang pejabat kini dianggap sebagai perkara yang normal. Terjebak kesesakan bukan cuma membuat kita lelah, stres, dan lekas marah, tapi juga mengurangkan masa yang berharga untuk bersenam .

Untuk mengatasinya cuba dengan meluangkan masa untuk berjalan. Jika anda menggunakan kenderaan umum, berhentilah satu perhentian lebih awal lalu berjalan menuju bangunan pejabat anda. Bila anda membawa kenderaan sendiri parkirlah agak jauh sehingga anda punya waktu untuk berjalan kaki.

3 . Kerja lebih masa

Mereka yang sering bekerja lebih masa cenderung mempunyai tekanan level lebih tinggi berbanding pekerja yang pulang tepat waktu. Selain itu, kerja lebih masa juga membuat waktu makan berubah sehingga pola makan menjadi kacau. Berkurangnya waktu tidur juga membuat keinginan mengambil makanan meningkat. Tak hairan jika berat badan terus melonjak .

4 . Banyak duduk

"Penyakit terlalu banyak duduk" adalah perkara yang serius kerana tak cuma berkaitan dengan berat badan tapi juga penyakit kardiovaskular, diabetes, dan kematian awal. Jika jari anda adalah satu - satunya bahagian tubuh yang konsisten bergerak di jam kerja, ini adalah masa membuat perubahan .

Perbanyak hal yang membuat anda lebih sering bergerak, misalnya menelefon rakan kerja di bahagian lain, berjalan ke mejanya, atau lakukan meeting ringkas sambil berdiri. Ambilah waktu untuk berhenti seketika setiap dua jam untuk berjalan - jalan atau meluruskan otot .

Kesihatan anda, anda sendiri yang tentukan.


Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top