Sakit Dada Disebabkan Serangan Sakit Jantung

Jakmas Car Rental
0
Mungkin anda selalu mengalami sakit dada. Kebanyakan orang akan mengaitkan sakit dada dengan sakit jantung. Terutamanya bila sakit dadanya dirasakan di dada sebelah kiri.

Faktanya, sakit dada akibat penyakit jantung tidaklah sebanyak sakit dada bukan akibat penyakit jantung. Kajian berkaitan penyebab sakit dada pernah dilakukan di Switzerland dengan melibatkan 672 pesakit. Pesakit-pesakit tersebut datang dengan keluhan sakit dada. Namun setelah menjalani pemeriksaan, sakit dada yang diakibatkan oleh penyakit jantung hanya kira-kira 16 peratus saja. Penyebab paling banyak ialah masalah otot, yakni kira-kira 50 peratus.
Photo by melissaclark
Kajian sama juga pernah dilakukan terhadap 135 pesakit kanak-kanak berusia 4-17 tahun. Anak-anak tersebut dibawa berubat kerana mengeluh sakit dada. Didapati, sakit dada yang diakibatkan oleh penyakit jantung hanya ditemui pada 1 pesakit saja. Selebihnya, sakit dada diakibatkan tegang otot, psikis seperti rasa cemas, dan gangguan saluran cerna.

Namun bukan bererti kita tidak boleh anggap remeh sakit dada. Sakit dada yang ternyata diakibatkan jantung boleh membawa maut. itulah sebabnya mengapa pengetahuan mengenai ciri-ciri sakit dada yang disebabkan jantung amat penting.

Ciri sakit dada yang disebabkan Jantung

Kesakitan ditakrifkan sebagai rasa tidak enak akibat keruakan rangkaian. Sakit sebenarnya bersifat subjektif. Jantung akan memberikan rasa kesakitan bila terjadi ancaman kerosakan rangkaian jantung. Penyebab utamanya ialah kekurangan oksigen dan darah disebabkan sumbatan atau penyempitan pada pembuluh darah jantung.

Tidak semua sakit dada perlu dikhuatiri berasal dari jantung. Beberapa ciri-ciri sakit dada berikutlah yang patut diwaspadai berasal dari jantung.

Jantung terletak di tengah-tengah dada agak sedikit ke kiri. Oleh kerana itu, tidak semua sakit dada akibat jantung di rasakan di sebelah kiri. Bila yang mengalami kerosakan ialah jantung sebelah kanan, maka kesakitan yang dirasakan dapat berupa sakit dada kanan. Jika yang mengalami kerosakan rangkaian jantung belakang maka dapat muncul gejala rasa tidak enak di punggung. Demikian pula bila bahagian bawah jantung yang mengalami kerosakan, sakit boleh dirasakan di ulu hati yang menyerupai gejala sakit gastrik.

Jantung termasuk organ dalam sehingga sifat kesakitannya ialah sakit yang tidak setempat. Maksudnya, anda tidak akan dapat menunjuk letak kesakitan hanya dengan satu jari saja. Biasanya, seorang pesakit jantung akan menunjukkan tempat nyerinya dengan seluruh telapak tangannya ketika ditanya dimana letak kesakitan dirasakan.

Rasa sakit dada akibat jantung biasanya bersifat tumpul. Sakit dada seperti rasa tertindih benda berat, tertekan, sesak nafas, dan rasa terbakar. Namun ada juga beberapa keadaan di mana pesakit mengalami rasa sakit seperti ditusuk-tusuk.

Ciri khas lainnya ialah terdapat penjalaran. Kesakitan yang diakibatkan oleh jantung dapat menjalar melalu saraf hingga ke bahu, lengan kiri, tembus ke belakang, dan leher. Tempat-tempat tersebut khas untuk penjalaran kesakitan dari jantung.

Mengenai lama sakit dada boleh berbeza-beza bergantung pada berat-ringannya penyakit jantung yang dialami. Sakit dada akibat penyempitan biasanya berlangsung kurang dari 20 minit. Sedangkan kesakitan akibat sumbatan yang teruk atau pada serangan jantung akut berlaku lebih daripada 20 minit.

Sakit dada akibat jantung berlaku pada saat kerja jantung kita meningkat, seperti ketika bekerja, sedang marah, emosi, atau stres. Kesakitan berkurang dengan rehat dan menenangkan diri.

Ciri khas lainnya ialah kesakitan tidak dipengaruhi oleh kedudukan tubuh. Kedudukan berdiri, duduk, berbaring miring ke kanan, kiri, dan sebagainya tidak akan mempengaruhi rasa sakit. Demikian pula dengan pernafasan. Kesakitan akibat jantung tidak bertambah sakit ketika menarik ataupun menghembuskan nafas. Jika kesakitan bertambah dengan menarik nafas, penyebab sakit dada lebih dicurigai disebabkan oleh paru-paru atau otot dinding dada.

Sakit dada akibat jantung biasanya diiringi oleh gejala saraf lainnya, seperti saat seseorang cemas. Gejala bersimpati tersebut antara lain peluh sejuk, denyut jantung cepat, lemas, mual, dan muntah.

Anda merasa sakit dada? atau orang sekitar anda ada yang sakit dada? Adakah sama dengan ciri-ciri kesakitan di atas. Jika anda berasa sakit dada lebih baik anda bersegera ke rumah sakit. Dapatkan rawatan secepat mungkin.

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top