Diet Paling Murah - minum sekurang-kurang 1 liter air sehari

Jakmas Car Rental
0
Lupakan keahlian gimnasium yang mahal atau 'keajaiban' pil diet, penyelidik telah mendapati cara yang paling murah untuk mengurangkan berat badan dengan hanya minum lebih banyak air.

Satu kajian mendapati orang dewasa yang meminum dua cawan air sebelum makan hilang di sekitar 4 lb berbanding mereka yang tidak minum air sebelum makan.

Kajian ini telah dimasukkan ke dalam 11 kajian berlainan untuk melihat kesan air minum terhadap diet - dengan tiga kajian menunjukkan bukti jelas bahawa minum lebih banyak air membantu menurunkan berat badan.

minum sekurang-kurangnya 1 liter air
Photo used under Creative Commons from deapeajay
Brenda Davy, seorang profesor di Virginia Tech di Amerika Syarikat yang membantu dalam kajian itu, berkata air membantu 'mendiamkan' perasaan lapar dan membantu orang yang berdiet mengurangkan pengambilan kalori mereka.

Ini disokong oleh satu kajian yang mendapati bahawa wanita yang minum lebih banyak air semasa berdiet berjaya mengurangkan berat badan dengan lebih banyak berbanding mereka yang minum kurang dari 1 liter air sehari.

Rebecca Muckelbauer, seorang penyelidik di Berlin School of Public Health, Charité University Medical Center Berlin in Germany yang mengetuai kajian baru mengenai air, bersetuju rasa kenyang adalah sebab yang paling mungkin berat badan mereka berkurang.

Tetapi beliau mencadangkan satu lagi kemungkinan - 'water-induced thermogenesis' - boleh di belakangnya.

Muckelbauer berkata idea bahawa 'minum air itu sendiri meningkatkan penggunaan tenaga badan anda. Ia mempunyai kesan penggunaan tenaga. '

Bagaimanapun, beliau mengakui kajian ini masih lagi tidak dilakukan dengan sempurna. '

The Institute of Medicine mencadangkan orang dewasa yang mengambil sekitar 2.5 liter cecair sehari, tetapi jumlah ini boleh datang melalui makanan, air kosong atau minuman lain.

Walaupun kajian yang dibuat oleh Muckelbauer menunjukkan bahawa minuman air boleh membantu mengurangkan berat badan, kaji selidik juga mendapati tidak semua yang minum banyak air adalah lebih ramping.

Malah, ada yang mendapati bahawa orang dewasa yang obes atau berat badan berlebihan minum air lebih banyak dari orang-orang saiz biasa, menurut laporan pasukan Muckelbauer dalam American Journal of Clinical Nutrition.

Beliau berkata orang ramai di Amerika Syarikat biasanya minum kira-kira 400 hingga 500 kalori sehari daripada minuman lain, dan menggantikannya dengan air bukanlah idea yang buruk.

Satu kajian mendapati bahawa wanita yang minum air minuman dan bukannya minuman manis, mempunyai peluang yang lebih rendah untuk mendapat kencing manis. Dan wanita yang tidak minum air yang banyak mempunyai kemungkinan lebih besar untuk mendapatkan batu karang.

Sumber: The Daily Mail UK

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top