Mentafsirkan diet kencing manis

Jakmas Car Rental
0

Satu alat yang penting dalam kawalan penyakit kencing manis sedang berhati-hati mengenai apa yang anda masukkan ke dalam mulut anda. Tetapi, beberapa pakar berkata, anda tidak perlu menjadi hamba kepada indeks glisemik atau membuang kek dan ais krim selama-lamanya.


Matlamat utama untuk pesakit kencing manis adalah untuk mengawal tahap glukosa darah (gula) kerana mereka tidak boleh bergantung kepada badan-badan mereka secara semulajadi menghasilkan cukup insulin, hormon yang pengangkutan glukosa dari darah ke sel-sel. Dengan diabetes jenis 1, pankreas berhenti membuat insulin, manakala dengan jenis 2, pankreas membuat insulin semakin kurang dan kurang atau badan mempunyai kesukaran menggunakannya (dikenali sebagai rintangan insulin).

Jika tidak terkawal, kencing manis boleh membawa kepada kerosakan organ jangka panjang, menyebabkan kadang-kadang dalam penyakit jantung, strok, kehilangan penglihatan, kegagalan buah pinggang, pemotongan kaki atau kematian, kajian menunjukkan.

Sesiapa yang mempunyai penyakit kencing manis harus berjumpa dengan pakar pemakanan untuk merangka pelan makan disesuaikan dengan keperluan tertentu, kata pakar. Tetapi terdapat beberapa amalan terbaik umum.

Makanan yang kaya dengan karbohidrat, yang memecahkan kepada glukosa semasa penghadaman, menjadi kebimbangan utama dalam diet kencing manis ini. Mereka yang menggunakan suntikan insulin waktu makan - biasanya  diabetes Jenis 1 dan beberapa pesakit diabetes jenis 2  - biasanya perlu mengira gram karbohidrat yang mereka makan pada setiap waktu makan supaya mereka boleh memberikan mereka dos insulin yang sesuai.

Tetapi bukan karbohidrat sahaja yang menjadi musuh atau faktor.

"Apa yang paling penting adalah berapa banyak orang makan," kata pendidik diabetes disahkan Marion Franz, pemakanan Minneapolis berasaskan dan perunding kesihatan. Jika orang mengurangkan jumlah kalori harian, tanpa mengira sumber makanan, umumnya paras glukosa darah menurun mereka, dan beberapa orang kehilangan berat badan, yang juga membantu dengan ketara, Franz katanya. Makan apa-apa yang melebihi, makanan walaupun sihat, boleh menjadi berbahaya, katanya.

Ia biasanya disyorkan bagi orang-orang untuk makan kurang daripada 2,000 kalori setiap hari, walaupun yang bergantung kepada saiz badan dan tahap aktiviti fizikal, Franz katanya.

Pesakit kencing manis tidak perlu menghapuskan karbohidrat sepenuhnya, walaupun mereka harus menghadkannya.  Mereka boleh memilih pemakanan karbohidrat kaya (sayur-sayuran, bijirin penuh) berbanding orang-orang yang tidak menghidap diabetis (gula, bijirin halus), menurut Amy Campbell, pengurus program pendidikan klinikal di Joslin Diabetes Center, sebuah organisasi penyelidikan yang bergabung dengan Sekolah Perubatan Harvard.

Biasanya pesakit kencing manis harus bertujuan untuk makan 30 hingga 60 gram karbohidrat setiap hidangan, dan 15 hingga 30 gram setiap makanan ringan, supaya mereka tersebar pengambilan karbohidrat mereka sepanjang hari, katanya. Kadang-kadang lelaki dan gemar exercisers boleh mengendalikan lebih.

Mengira karbohidrat boleh mengelirukan, jadi Campbell mencadangkan mengikut kaedah plat Persatuan Diabetes Amerika untuk merangka makan: Isi separuh pinggan anda dengan sayur-sayuran nonstarchy (lobak merah, brokoli, bayam), satu perempat dengan protein tanpa lemak (ikan, ayam) dan suku dengan kanji tinggi serat (beras perang, quinoa, kacang). Tambah sekeping buah-buahan keseluruhan (bukan jus buah-buahan, yang tidak adalah seperti mengisi dan kadang-kadang mengandungi gula tambahan) dan kaca 8 auns susu tanpa lemak atau rendah lemak. Makanan seperti keju boleh dimakan dalam jumlah yang kecil.

Mengelakkan lemak tepu, seperti makanan goreng dan daging tinggi lemak, adalah seperti penting kerana menonton karbohidrat, sebagai orang-orang yang menghidap diabetes lebih daripada dua kali ganda lebih berkemungkinan untuk mengalami penyakit jantung daripada orang yang tidak, Campbell berkata.

Pesakit kencing manis boleh makan gula-gula pada majlis - tidak perlu untuk menafikan diri sepotong kek pada hari lahir anda - selagi mereka menukar daripada karbohidrat lain dan kekal di bawah matlamat karbohidrat jumlah mereka, kata Catherine Brown, penyelaras pendidikan diabetes kanan di University of Maryland Center untuk Diabetes dan Endokrinologi. Jadi, hati-hati nasi semasa makan malam jika anda merancang untuk makan pai untuk pencuci mulut.

Terdapat kontroversi mengenai sama ada untuk mengambil kira indeks glisemik makanan, yang adalah ukuran berapa cepat makanan yang menyebabkan paras glukosa darah seseorang meningkat dalam tempoh dua jam. Penyelidikan telah bercampur-campur sama ada ia membuat perbezaan, dan pelbagai pembolehubah boleh menjejaskan kesan makanan ke atas paras glukosa, termasuk bagaimana ia disediakan dan apa yang ia dimakan bersama.

Setelah pengambilan karbohidrat keseluruhan adalah di bawah kawalan, Brown berkata, ia boleh berbaloi untuk memilih makanan dengan indeks glisemik rendah.

Semasa makan sihat adalah penting, pesakit kencing manis masih boleh memuatkan makanan kegemaran - termasuk gula - ke dalam makanan mereka merancang selagi mereka makan mereka dalam saiz hidangan yang tidak ketara memberi kesan kepada tahap glukosa darah, kata Janis Roszler, seorang pakar pemakanan berdaftar Miami-berasaskan disahkan diabetes pendidik yang telah menulis beberapa buah buku mengenai topik ini, termasuk "Diabetes pada Terma Anda Sendiri."

Untuk menentukan saiz hidangan yang selamat, beliau mencadangkan orang memeriksa tahap glukosa darah mereka dua jam selepas gigitan pertama mereka makan. Jika ia kurang daripada 180 miligram per deciliter - atau, untuk kawalan yang lebih ketat, kurang daripada 140 - jumlah yang digunakan adalah OK, Roszler katanya. Jika tidak, mereka perlu mengurangkan.

Satu-satunya makanan Roszler mencadangkan pesakit kencing manis mengelakkan di semua kos adalah minuman ringan nondiet, yang mengandungi "terlalu banyak" gula, katanya.

Sumber: Chicago Tribune


Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top