Ingin Anak Sehat dan Tinggi,

Jakmas Car Rental
0
Foodstuff containing zinc
Foodstuff containing zinc (Photo credit: Wikipedia)
Tubuh anak sebetulnya hanya memerlukan zinc dalam jumlah sedikit. Bayi hingga berusia tiga tahun memerlukan sekitar tiga mg per hari. Jumlahnya bertambah dua mg per hari bila anak meningkat usia empat tahun. Angka keperluannya masih sama hingga empat tahun kemudian.

Persoalannya, badan tak mampu menghasilkan zinc. Untuk mencukupkan keperluan pemakanan, anak perlu mendapat pengambilan zinc dari aneka bahan makanan. Mineral ini besar peranannya dalam proses metabolik dan tumbuh kembang anak.

Lantas, apa kesan kekurangan mineral tersebut? Pengetua Fakulti Ekologi Manusia IPB Prof Hardinsyah MS menjelaskan kesan kekurangan zat pemakanan mikro berkaitan pertumbuhan anak bersifat jangka panjang. Kes ini terjadi erat kaitannya dengan ketidakmampuan masyarakat secara ekonomi untuk memperoleh bahan tersebut serta masyarakat yang kurang memahami pola pemakanan seimbang. Sebagai akibatnya, mereka terdedah mengalami kekerdilan, kelewatan kematangan tulang, dan kelewatan kematangan seksual. "Lantaran kesnya sering kali tersembunyi dan tidak disedari, kekurangan zat pemakanan mikro sering juga disebut hidden hunger."

Untuk mengatasi kekurangan zat pemakanan mikro, Hardinsyah tidak menggalakkan suplemen. Ia berpendapat memperbaiki pola pengambilan makanan harian jauh lebih bermakna untuk memperbaiki keadaan anak dengan kekurangan zinc. "Tidak seperti suplemen zinc yang hanya mengandungi satu mineral, bahan makanan alami lebih kaya akan kandungan zat pemakanan sehingga dapat meningkatkan status pemakanan kanak-kanak secara keseluruhan."

Tanpa mengambil daging dan sayur-sayuran, akan sukar bagi tubuh untuk memenuhi kecukupan pengambilan zat pemakanan mikro. Hardinsyah menyarankan makanan, seperti daging merah, gandum, biji-bijian, dan kekacang. Zinc juga ada pada bijirin yang telah diolah, beras, ayam, daging berlemak serta ikan, tiram, ubi, dan beberapa sayur-sayuran hijau. "Penggunaan makanan tambahan yang telah diperkaya dengan zat pemakanan mikro juga boleh dijadikan alternatif.


Sumber: Republika Online
Enhanced by Zemanta

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top