Kesihatan Fizikal

Senaman Untuk Warga Emas

Selepas bersara, ada seorang lelaki tua yang telah tiada apa yang boleh dilakukan, sering menonton TV atau sekali-sekala keluar untuk berjalan-jalan. Tetapi masih ramai ibu bapa memilih untuk mengambil bahagian dalam beberapa aktiviti seperti tarian, dan bermain golf. Bagi kebanyakan lelaki yang lebih tua yang telah bersara, senaman yang sihat adalah cara yang paling berguna. Tidak semua senaman sesuai, jadi carilah senaman untuk warga emas yang sesuai dengan anda.

Pertama, menjadikan senaman itu sebagai satu hobi. Jika anda suka bermain tenis atau golf sepanjang masa, maka anda boleh menyertai kelab ini. Jika anda sedang mencari jenis senaman yang sesuai, mintalah pendapat atau pandangan  seorang pakar kecergasan untuk merangka pelan latihan, yang boleh membantu anda untuk mengekalkan kesihatan yang lebih baik dengan bimbingan profesional.

Seneman secara berterusan perlu untuk kekalkan kecergasan
Kedua, bermula dengan berjalan langkah demi langkah. Ramai warga emas tidak berminat untuk melakukan latihan, tetapi jika anda mahu mempunyai kehidupan yang sihat selepas bersara, anda perlu bertegas untuk melakukan senaman. Bermulalah langkah demi langkah, dari nombor yang paling kecil seperti, berjalan perlahan-lahan di kawasan perumahan atau jalan membeli-belah, dan kemudian beransur-ansur mengukuhkan intensiti.

Ketiga, membuat pemeriksaan fizikal untuk menentukan senaman yang sesuai untuk anda. Lakukan pemeriksaan fizikal yang lengkap, untuk memahami keadaan kesihatan, seperti tekanan darah, tahap kolesterol dan data kesihatan yang berkaitan, maklumat mengenai keupayaan jantung, supaya mudah untuk memilih senaman yang sesuai.

Beritahu doktor anda, anda sedang mempertimbangkan untuk memulakan senaman. Tanya doktor anda apakah jenis senaman yang sesuai untuk anda, terutamanya jika anda obes atau mempunyai masalah jantung, perhatian yang lebih harus diberikan kepada kekuatan gerakan. Dengan keputusan pemeriksaan, anda boleh memadankan maklumat ini untuk merancang senaman yang paling sesuai untuk anda.

Keempat, membuat suatu rekod mengenai aktiviti-aktiviti senaman harian dan kemajuan yang anda telah capai. Sebaik sahaja anda mula melakukan latihan, keputusan hendaklah direkodkan. Menggunakan rekod log kecergasan, seperti bagaimana anda melakukan sit-up yang boleh anda lakukan setiap hari. Ia boleh memberi anda keyakinan, dan melaksanakan rancangan selanjutnya. Jika anda memilih untuk memuat turun jadual log kecergasan dari Internet, anda boleh melakukannya.

Lakukan senaman yang sesuai dengan usia

Kelima, selepas bersara, tubuh anda tidak sebaik badan yang anda berusia 20 tahun, tapi itu bukanlah alasan untuk anda tidak melakukan senaman atau latihan. Harus diingat, tidak perlu bagi anda untuk mengekalkan kesan tahap yang sama seperti atlet muda. Anda boleh menyertai senaman tertentu yang sesuai untuk warga tua.

Keenam, buat senaman bersama rakan. Beritahu pelan kecergasan kepada rakan-rakan, untuk mendapatkan sokongan dari mereka. Cara terbaik adalah untuk menjemput rakan anda untuk bersenam bersama. Anda juga boleh ajak kawan-kawan anda atau ahli keluarga yang lain untuk melakukan senaman, sambil memberi galakkan satu sama lain supaya anda tidak mudah jemu.


Source: http://WEB-INF.prmob.net/views/ltr/article.jspx

About MAF Car Rental

Powered by Blogger.