Petua Perut Kekal Sehat

Jakmas Car Rental
0
Usus yang sehat membantu pencernaan yang baik
Untuk menjalani hidup yang sehat anda perlu kekalkan perut yang sehat. Saluran pencernaan di dalam perut mempunyai lubang yang bergentian, yang berfungsi untuk memberi laluan kepada makanan yang telah di hadam untuk diserap ke dalam badan sebagai nutrien. Hati dan pankreas akan menghasilkan jus pencernaan yang akan digunakan di dalam usus. Pundi hempedu akan menyimpan hempedu daripada hati. Lendir dan otot licin membantu menggerakkan gumpalan makanan menerusi saluran pencernaan sehingga keluar dari badan sebagai bahan buangan.

Biasanya sistem jalan sehala ini berfungsi dengan baik, tetapi kadang-kadang ia juga mengalami gangguan seperti sembelit, pedih ulu hati, kembung perut, cirit-birit dan sebagainya. Untuk memastikan perut anda sentiasa sehat, anda boleh cuba amalkan Petua Perut Kekal Sehat dengan mengamalkan beberapa petua seperti berikut:
  1. Sentiasa kekalkan berat badan yang ideal.
  2. Minum banyak air seurang-kurangnya 8 gelas sehari. Minum air yang cukup boleh mengurangkan masalah sembelit.
  3. Berhati-hati dengan ubat-ubatan yang mempunyai kesan sampingan seperti aspirin, ubat keradangan bukan steroid, ubat penenang, ubat tahan sakit, ubat batuk dan juga pil zat besi. Ubat-ubatan ini boleh menyebabkan perut rasa tidak selesa, malahan boleh membuatkan perut sembelit
  4. Sentiasa kekal aktif untuk sekurang-kurangnya 2.5 jam seminggu. 
  5. Berhenti merokok kerana merokok bukan sahaja haram tapi boleh mendatangkan kanser usus
Makan makanan yang tinggi seratnya telah terbukti boleh menurunkan tahap kolesterol darah, memperbaiki dan mencegah sembelit, dan melambatkan pencernaan. Dan menurut Barbara Rolls, PhD, pengarang The Volumetrics Eating Plan, serat boleh membantu kita mengurangkan makan - dan kehilangan berat.

Cubalah mengambil kedua-dua jenis serat makanan iaitu serat larut dan serat tidak larut. Walaupun keduanya mempunyai manfaat kesihatan, terdapat perbezaan antara yang tidak larut, jenis serat yang ditemui di seluruh bijirin, lobak merah, tomato, dan lettuce, dan yang lembut, jenis yang larut di air dijumpai di havermut, pears, strawberries, dan epal.

Larut atau serat kental yang lembut adalah jenis yang larut dalam air.

Bila dicerna, membantu mencegah penyerapan kolesterol dalam usus. Jenis serat juga menjadi pemikiran untuk membantu meminimumkan peningkatan tahap gula darah selepas makan, yang sangat bermanfaat untuk pesakit diabetes.

Jenis ini berasal dari serat: kacang (mereka mempunyai kedua-dua jenis serat), havermut dan oat bran, beberapa buah-buahan (epal, mangga, plums, kiwi, pears, blackberries, strawberries, raspberries, peaches, oren, apricots kering, prunes, dan figs), dan beberapa sayur-sayuran (kacang polong kering, kacang-kacangan, dan lentils).

Serat yang tidak dapat larut didalam air.

Membantu menjaga gerakan usus biasa, dan boleh mengurangkan masalah risiko usus besar. Juga boleh mengurangkan risiko buasir, saluran darah mekar, dan kegemukan (dengan membuat kita merasa kenyang).

Serat yang tidak dapat larut didalam air dijumpai dalam: Seluruh-butiran gandum dan dedak gandum, beras merah, bulgur, qbiji-bijian, dan sayur-sayuran seperti (lobak merah, timun, zucchini, seledri, dan tomato).

Diet yang rendah lemak dan tinggi serat - 20-30 g/hari dari sumber buah-buahan, sayur-sayuran dan bijiran penuh boleh meningkatkan kesihatan sistem pencernaan anda.

Ambilah Bakteria Baik untuk usus anda.

Mengambil bakteria baik dapat membantu mengelakkan masalah pada usus. Bakteria baik dikenali sebagai probiotik ('pro' + 'bioto' = 'untuk kehidupan').

Probiotik atau bakteria baik berfungsi membantu mengawal bakteria berbahaya, membantu pencernaan makanan dan penyerapan nutrien dan menyokong sistem pertahanan badan. Probiotik mengurangkan kehadiran karsinogen dan membantu nmenghalang kanser. Probiotik sering disyorkan untuk sindrom gangguan usus(irritible bowel syndrome, atau IBS) dan penyakit radang usus (inflammatory bowel disease, atau IBD).

Namun, bila anda jatuh sakit atau anda mempunyai jangkitan dan bahkan ketika anda sudah mempunyai antibiotik, boleh mengganggu keseimbangan ini dan anda tidak cukup bakteria baik untuk melindungi diri anda. Ketika itu anda memerlukan kekuatan melawan tambahan. Anda perlu untuk mengisi kembali usus anda dengan bakteria baik sehingga mereka boleh membawa tubuh anda kembali ke keadaan seimbang. Hal-hal yang dapat menghancurkan orang baik kami adalah:

  1. penggunaan antibiotik
  2. terlalu banyak alkohol
  3. makan makanan yang dicemari dengan racun perosak, racun herba, sisa antibiotik, hormon dan bahan pencemar
  4. penggunaan gula yang berlebihan dan karbohidrat olahan lainnya
  5. penderitaan stres yang melampau
  6. makanan yang kurang nutrisi
  7. air berklorin
Kita semua boleh mendapatkan probiotik tambahan dalam makanan kita, tetapi menjadi sangat penting jika anda baru saja mengambil antibiotik atau ubat-ubatan yang bukan sahaja membunuh bakteria jahata tetapi juga menghapuskan bakteria baik. Probiotik juga telah ditemui sangat berguna dalam setiap jenis jangkitan parasit atau bakteria seperti kandida, jangkitan faraj dan saluran kencing, giardiasis, bahkan penyakit Crohn dan sindrom usus besar.

Untuk anak-anak kecil, probiotik dapat membantu alergi kulit serta masalah pencernaan yang disebabkan kerana alergi makanan. Semua jenis kelainan pencernaan termasuk IBS, gangguan pencernaan, cirit-birit dan sembelit manfaat dari probiotik. Juga, probiotik boleh memberikan sokongan yang bagus untuk sistem kekebalan tubuh, terutama jika anda mendapati diri anda sering jatuh sakit. Akhirnya, mereka yang menderita intoleransi laktosa boleh mencari bantuan dengan probiotik.

Satu kajian di Stanford mendapati berat badan boleh terjadi hasil dari jangkitan bakteria. Bila probiotik atau bakteria baik mengisi sistem pencernaan, bakteria jahat mula bergerak keluar yang secara tidak langsung membantu kita mengawal berat badan.

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top