Minum Kopi Atau Teh Setiap Pagi Boleh Mengurangkan Risiko Nyanyuk

Jakmas Car Rental
0
Penyakit nyanyuk atau demensia, perlahan-lahan tetapi pasti, akan dialami dengan peningkatan usia. Dan menurut kajian itu, dengan kopi pahit atau teh setiap pagi, mampu untuk melambatkan dan melawan demensia. Kopi dan teh adalah minuman kegemaran bagi kebanyakan orang di dunia. Tetapi kesan-kesan berfaedah kafein dalam kopi sebagai dadah psikoaktif, yang boleh memelihara fungsi otak, bermula baru-baru ini dihargai.



Penyelidikan baru-baru ini oleh pakar-pakar antarabangsa dari Universiti Lisbon dan Universiti Coimbra, Portugal mendapati bahawa kafein dalam kopi dan teh boleh melindungi terhadap penurunan kognitif dilihat dalam demensia (nyanyuk) dan penyakit Alzheimer.

"Kajian epidemiologi 1 menunjukkan hubungan terbalik antara pengambilan kafein dengan insiden penyakit Parkinson. Kemudian beberapa kajian lanjut epidemiologi menunjukkan bahawa pengambilan jumlah kafein yang sederhana adalah juga terbalik berkaitan kepada kemerosotan kognitif yang berkaitan dengan penuaan serta insiden penyakit Alzheimer"kata Alexandre de Mendonca, dari Institut Perubatan Molekul dan Fakulti Perubatan, Universiti Lisbon, Portugal, seperti yang dilaporkan dalam Seniorjournal. Di samping kopi hitam, teh tanpa gula juga boleh melawan demensia. Ujian makmal mendapati bahawa minum secawan teh hitam dan hijau kerap boleh menghalang aktiviti enzim tertentu di dalam otak, yang membawa kepada Alzheimer, bentuk demensia generatif yang menjejaskan 10 juta orang di seluruh dunia.

Berdasarkan jurnal Penyelidikan Phytotherapy, Alzheimer disebabkan oleh asetilkolina yang menurun. Kopi dan teh pahit boleh menghalang aktiviti acetylcholinesterase enzim (sakit), yang memecahkan bahan kimia, atau neurotransmitter, dan asetilkolina. Selain kopi, teh hitam, dan teh hijau menghalang aktiviti butyrylcholinesterase enzim (Buche), yang ditemui dalam deposit protein dalam otak penghidap Alzheimer.

"Walaupun tidak ada penawar untuk Alzheimer, kopi dan teh berpotensi menjadi satu lagi senjata yang digunakan untuk merawat penyakit ini dan melambatkan berlakunya Alzheimer" kata Dr Ed Okello, penyelidik dari Loji Perubatan Pusat Penyelidikan di Newcastle University. Tetapi harus diingat, jangan minum teh atau kopi secara berlebihan. Oleh kerana minum kopi yang berlebihan boleh meningkatkan strok disebabkan oleh kerosakan kepada dinding saluran darah. Di kalangan wanita hamil boleh meningkatkan kadar jantung, menyerang plasenta, memasuki peredaran darah, dan lebih teruk boleh menyebabkan kematian.

Tetapi minum kopi dalam jumlah yang sederhana tidak berbahaya, sebenarnya boleh memberi manfaat.

Sources: http://www.taukahkamu.com/2010/11/kalau-pikun-minumlah-kopi-atau-teh.html

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top