Mengapa Merokok Berbahaya dan Di haramkan

Jakmas Car Rental
0
Ada yang tidak setuju kalau merokok diharamkan karena asap kenderaan yang berbahaya tidak diharamkan.


Jawabnya: 2 hal yang haram tidak akan menjadikan salah satu atau keduanya jadi halal. Saat ini diadakan uji emisi untuk memeriksa apakah asap kendaraan yang dikeluarkan terlalu banyak/berbahaya. Jika tidak lulus, harus diperbaiki atau dilarang. Jadi bukan jadi alasan untuk tidak mengharamkan merokok.

Ada lagi yang beranggapan, bukan merokok yang menyebabkan mati. Ajal itu kan ditangan Allah.Ini kan seolah-olah menyalahkan Allah. Padahal jika orang misalnya mati bunuh diri dengan pisau, dadah, atau rokok, itu adalah salah mereka sendiri:

”Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri.. ” [Asy Syuura:30]

Bukankah Allah melarang kita melakukan hal yang membahayakan/mematikan kita?

“Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah,dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan..” [Al Baqarah:195]

Ada lagi yang berpendapat bahwa merokok tidak haram karena tidak ada dalil yang mengatakan merokok itu haram.

Jelas tidak ada dalilnya karena Nabi Muhammad hidup pada tahun 600-an masehi sementara rokok baru dikenal tahun 1500-an ketika bangsa Eropa melihat penduduk asli Amerika menghisap tembakau yang dibakar dalam paip.

Segala yang berbahaya meski namanya tidak disebut dalam Al Qur’an dan Hadits tetap haram karena Nabi sudah mengatakan:

“Dilarang segala yang berbahaya dan menimpakan bahaya.” (Hadits hasan diriwayatkan Ibnu Majah, Daruquthni, dan Malik dalam Al-Muwatha’)

Di AS iklan rokok sudah dilarang muncul di TV dan Radio. Orang-orang dilarang merokok di pejabat kerajaan, dan tempat-tempat awam di mana ada anak-anak (seperti sekolah). Mengapa Merokok Berbahaya dan Di haramkan?

Berikut adalah artikel bahaya merokok.

Encyclopedia Article

Rokok, menyedut dan pengeluaran nafas daripada asap pembakaran tembakau. Daun tembakau yang dihisap dalam pelbagai cara. Selepas proses pengeringan dan pengawetan, tembakau dijadikan cerut atau dicincang untuk dimasukkan ke dalam paip merokok. Rokok, kaedah yang paling popular merokok, terdiri daripada tembakau yang dicincang halus digulung dalam kertas ringan. Kira-kira 46 juta orang di Amerika Syarikat merokok dianggarkan 420,000,000,000 rokok setiap tahun.

Sehingga 1940-an merokok itu dianggap tidak berbahaya, tetapi makmal dan penyelidikan klinikal telah mengesahkan bahawa asap tembakau membentangkan bahaya kepada kesihatan. Asap dari rokok secara purata mengandungi kira-kira 4,000 bahan kimia, sesetengahnya sangat toksik dan sekurang-kurangnya 43 yang menyebabkan kanser. Nikotin, satu juzuk utama asap rokok, adalah beracun dan menyebabkan ketagihan. Menurut Persatuan Kanser Amerika, merokok adalah punca kematian boleh dicegah paling utama di Amerika hari ini.

Sejarah

Peneroka Eropah yang tiba di Hemisfera Barat dalam 1500-an memerhatikan penduduk asli Amerika menghisap rokok tembakau  daun dalam paip. Penjajah yang mengikuti mereka berkembang tumbuh-tumbuhan tembakau sebagai tanaman untuk eksport, dan tidak menjadi sebahagian daripada budaya Eropah sehingga tahun 1600-an. Pada masa tersebut tembakau digunakan dalam paip dan cerut atau snuff (tembakau halus lumat disedut ke dalam hidung). Corak ini berubah pada awal abad ke-20l, yang mana perokok menghisap lebih daripada 1,000 rokok per kapita setiap tahun di Amerika Syarikat dan beberapa negara Eropah. Sikap umum masyarakat adalah bahawa merokok melegakan ketegangan dan tidak mendatangkan mudarat. Semasa Perang Dunia II (1939-1945) tembakaudan rokok telah dimasukkan ke dalam kit catuan untuk askar AS sehingga 1975.

Sesetengah saintis menyedari, bagaimanapun, bahawa kanser paru-paru, yang jarang berlaku sebelum abad ke-20, telah meningkat secara mendadak sejak kira-kira tahun 1930. Persatuan Kanser Amerika dan pertubuhan lain yang memulakan kajian membandingkan kematian di kalangan perokok dan bukan perokok dalam tempoh beberapa tahun. Semua kajian tersebut mendapati kematian meningkat di kalangan perokok, kedua-duanya dari kanser dan sebab-sebab lain. Di samping itu, kajian eksperimen pada haiwan menunjukkan bahawa banyak bahan kimia yang terkandung dalam asap rokok adalah karsinogenik.

Pada tahun 1962 kerajaan Amerika Syarikat dilantik sebagai panel sepuluh saintis mengkaji bukti yang ada mengenai kesan-kesan kesihatan merokok. Kesimpulan mereka telah dimasukkan ke dalam laporan 1964 pakar bedah am, yang menyatakan bahawa "rokok adalah bahaya kesihatan kepentingan yang mencukupi di Amerika Syarikat untuk mewajarkan tindakan pemulihan yang sesuai." Merokok di kalangan orang dewasa, yang diukur sebagai purata bilangan rokok dihisap setiap tahun, mula merosot secara berterusan selepas laporan 1964 dan telah jatuh lebih daripada 40 peratus sejak 1965.

Kesan Merokok Kepada Kesihatan 

sekitar 442,000 orang di Amerika Syarikat mati setiap tahun dari penyakit yang disebabkan oleh rokok. Tabiat merokok menyumbang hampir 90 peratus daripada kematian akibat kanser paru-paru. Selain itu, perokok mempunyai risiko yang tinggi untuk kanser larinks, rongga mulut, esofagus, pundi kencing, buah pinggang, dan pankreas. Walaupun beberapa kesan-kesan kesihatan yang negatif merokok nyata perlahan-lahan dari masa ke masa, yang lain boleh diukur dengan serta-merta. Sticky perang tar meninggalkan kesan kuning pada jari dan gigi. Sebahagian daripada tar yang disedut diserap oleh sel-sel paru-paru, menyebabkan mereka mati. Tar juga merosakkan silia dalam saluran pernafasan atas yang melindungi daripada jangkitan. Nikotin menyebabkan arteri mengecut, menurunkan suhu kulit dan mengurangkan aliran darah ke tangan dan kaki. Karbon monoksida menafikan badan oksigen, mengikat sel-sel darah merah di tempat molekul oksigen dan memaksa jantung untuk mengepam lebih banyak darah melalui badan.

Merokok mendatangkan bahaya
Satu pertiga daripada kematian yang berkaitan dengan merokok adalah disebabkan oleh penyakit jantung koronari atau halangan saluran udara kronik. Sebagai contoh, nikotin dalam tembakau bergabung dengan karbon monoksida dalam asap rokok merosakkan lapisan saluran darah dan membuat platelet darah stickier. Platelet menjadi sebahagian daripada pembentukan plak merosakkan di dinding arteri (lihat arteriosklerosis). Kesan-kesan dalam gabungan menyumbang kepada pembangunan penyakit jantung. Merokok juga meningkatkan risiko strok sebanyak 50 peratus-40 peratus di kalangan lelaki dan 60 peratus di kalangan wanita. Penyelidikan yang lain telah menunjukkan bahawa ibu-ibu yang merokok melahirkan lebih kerap untuk bayi pra-matang atau kekurangan berat badan, mungkin kerana penurunan aliran darah ke plasenta. Bayi yang lahir kepada ibu-ibu yang merokok semasa mengandung juga berisiko tinggi untuk sindrom kematian bayi secara mengejut.

Cerut dan paip asap mengandungi yang sama bahan toksik dan karsinogen yang terdapat dalam asap rokok. Satu laporan oleh Institut Kanser Kebangsaan membuat kesimpulan bahawa kadar kematian daripada kanser mulut, tekak, larinks, pharynx, dan esofagus adalah lebih kurang sama dalam pengguna rokok, cerut, dan paip. Kadar penyakit jantung, kanser paru-paru, emfisema, dan bronkitis kronik tinggi untuk cerut dan paip perokok dan berkait rapat dengan jumlah yang merokok dan tahap pernafasan.

Kajian telah mendapati bahawa rokok adalah ketagihan kerana satu komponen yang tidak diketahui asap rokok muncul untuk memusnahkan enzim otak penting yang dikenali sebagai monoamine oxidase B (MAO B). Enzim adalah penting untuk mogok jumlah yang berlebihan dopamin, satu neurotransmitter yang mencetuskan tingkah laku keseronokan-seeking. Perokok telah menurun tahap MAO B dan tahap yang luar biasa tinggi dopamin, yang mungkin boleh menggalakkan perokok untuk mendapatkan keseronokan yang lebih asap rokok.

Malah perokok berisiko daripada merokok. Kajian baru-baru telah memberi tumpuan kepada kesan asap tembakau persekitaran (ETS)-iaitu, kesan asap rokok pada perokok yang mesti berkongsi persekitaran yang sama dengan perokok. Amerika Syarikat Agensi Perlindungan Alam Sekitar (EPA) menganggarkan bahawa pendedahan kepada ETS, yang mengandungi semua agen toksik dihidu oleh perokok, menyebabkan 3,000 kematian akibat kanser paru-paru dan kira-kira 35,000 kematian akibat penyakit jantung setiap tahun di kalangan bukan perokok. Asap terpakai boleh memburukkan asma, radang paru-paru, dan bronkitis, dan menjejaskan peredaran darah.

Tabiat merokok dan ketagihan nikotin biasanya bermula pada usia yang awal. Di Amerika Syarikat, lebih daripada 90 peratus daripada orang dewasa yang asap dimulakan oleh umur 21 tahun, dan hampir separuh daripadanya adalah perokok tetap pada usia 18 tahun. Walaupun meningkatkan amaran mengenai bahaya kesihatan merokok dan pengharaman meluas di merokok di tempat awam, merokok masih biasa di kalangan remaja dan dewasa muda. Pada tahun 2001 kajian pelajar dalam gred 9 melalui 12 mendapati bahawa lebih daripada 38 peratus daripada pelajar lelaki dan hampir 30 peratus daripada wanita asap pelajar. Walaupun remaja hitam mempunyai kadar merokok terendah mana-mana kumpulan kaum, merokok di kalangan remaja hitam meningkat 80 peratus pada akhir 1990-an. Iklan bertujuan untuk penonton muda sebahagian besarnya dipersalahkan kerana generasi baru ini perokok.

Berhenti Merokok

Kajian bekas perokok menunjukkan bahawa risiko kematian daripada penyakit yang berkaitan dengan merokok berkurangan dengan setiap tahun pantang. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), perokok yang berhenti merokok sebelum umur 50 tahun mengurangkan risiko penyakit yang mengancam nyawa oleh setengah selepas hanya satu tahun, berbanding dengan mereka yang terus merokok.

Lain-lain faedah berhenti merokok termasuk pendapatan boleh guna, kemasukan ke aktiviti-aktiviti sosial dan institusi yang tidak larangan, dan sering, premium insurans kesihatan yang lebih rendah. Walau bagaimanapun, untuk berhenti merokok adalah sukar, kemungkinan besar kerana perokok mengidamkan kesan nikotin dalam asap. AS pakar bedah am diisytiharkan nikotin ubat ketagihan setanding dengan bahan-bahan ketagihan lain, termasuk kokain, heroin, dan alkohol, dalam keupayaan untuk mendorong kebergantungan. Secara keseluruhan, merokok tembakau menyebabkan kira-kira 20 kali ganda jumlah kematian di Amerika Syarikat daripada semua dadah ketagihan lain digabungkan.

Kaedah berhenti merokok adalah banyak, dan banyak buku-buku dan produk yang sedia untuk membantu satu berhenti merokok individu. Ramai perokok beralih kepada bantuan kumpulan kerana sokongan dan pemahaman yang diberikan oleh bekas perokok atau orang yang cuba untuk berhenti. Paling berjaya teknik kumpulan bantuan melibatkan cabaran dan ganjaran sistem yang juga penyokong disiplin diri bekas perokok.

Beberapa produk penggantian nikotin yang sedia untuk membantu orang berhenti merokok. Patch nikotin adalah kecil, cakera nikotin yang mengandungi pelekat yang mesti digunakan untuk kulit. Nikotin secara perlahan-lahan diserap melalui kulit dan memasuki aliran darah. Lama kelamaan, perokok menggunakan patch nikotin yang mengandungi dos yang lebih kecil dan lebih kecil nikotin sehingga akhirnya keinginan untuk hujung nikotin. Gula-gula nikotin kerja-kerja dengan cara yang sama, menyediakan dos kecil nikotin apabila dikunyah. A hidung nikotin semburan semburan doktor-ditetapkan yang melegakan keinginan untuk rokok dengan menyampaikan nikotin untuk membran hidung. Juga boleh didapati dengan preskripsi, inhaler nikotin kelihatan seperti rokok, apabila sombong, inhaler membebaskan nikotin ke dalam mulut.

Satu pendekatan yang menggabungkan tiga terapi berhenti merokok yang berbeza telah menemui kejayaan yang luar biasa. Pendekatan ini menggabungkan ubat antidepresan dipanggil bupropin, dipasarkan di bawah nama Zyban jenama, dengan produk gantian nikotin dan kaunseling. Walaupun kurang daripada 25 peratus daripada perokok yang menggunakan produk penggantian nikotin sahaja kekal bebas selama lebih daripada satu tahun, 40 hingga 60 peratus daripada perokok menggunakan pendekatan gabungan ini mencapai kejayaan ini.

Tindakan Anti Merokok dalam Masyarakat

Di Amerika Syarikat, tindakan langsung yang pertama untuk membendung merokok selepas laporan AS pakar bedah agung 1964 menghisap rokok adalah mandat amaran di kotak rokok oleh Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan. Amaran ini berkuat kuasa pada tahun 1964 dan telah diperkukuhkan pada tahun 1969 untuk membaca: "Amaran: Ketua Pakar Bedah Telah Ditentukan Itu Rokok Adakah Berbahaya kepada Kesihatan Anda." A urutan kuat empat amaran alternatif telah dibangunkan pada tahun 1984. Pada tahun 1971 semua pengiklanan rokok diharamkan dari radio dan televisyen, dan bandar-bandar dan negeri-negeri meluluskan undang-undang yang memerlukan nonsmoking bahagian di tempat-tempat awam dan tempat kerja.

Trend ini telah diteruskan dan merokok adalah dilarang di peringkat persekutuan dan negeri di bangunan kerajaan yang paling dan dalam banyak perniagaan swasta. Sehingga Februari 1990 undang-undang persekutuan diharamkan merokok di semua negeri Amerika Syarikat penerbangan penerbangan di bawah enam jam dalam tempoh. Menjelang 1998 lebih daripada 90 peratus daripada penerbangan tanpa henti di antara Amerika Syarikat dan negara-negara asing juga asap percuma.

Pada tahun 2002 Presiden George W. Bush menandatangani undang-undang Sekolah Selamat dan Bebas Dadah dan Akta Komuniti. Undang-undang melarang merokok dalam mana-mana kemudahan dalaman digunakan untuk pendidikan kanak-kanak. Menjelang tahun 2003 beberapa negeri (termasuk New York, Connecticut, Maine, dan California) dan bandar-bandar (termasuk Boston, Massachusetts dan Austin, Texas) meluluskan undang-undang mengharamkan merokok di semua bar, restoran dan kelab-kelab. Beberapa negara-negara Eropah juga mula mengharamkan merokok di tempat awam tempat-terutama di restoran, bar, dan kafe. Mereka termasuk Ireland, Itali, Belanda dan Norway. A pengharaman di United Kingdom dijadualkan berkuat kuasa pada tahun 2007; larangan di Perancis, pada tahun 2008.

Industri tembakau telah semakin dikritik kerana peranannya dalam menggalakkan merokok, terutamanya di kalangan orang muda. Pelbagai tindakan undang-undang telah diambil terhadap syarikat-syarikat tembakau untuk menuntut ganti rugi yang disebabkan oleh penyakit atau kematian yang dikaitkan dengan merokok. Yang pertama saman utama yang berjaya berlaku Mac 1996 apabila Kumpulan Liggett, sebuah konsortium syarikat-syarikat, bersetuju untuk membayar ganti rugi kepada lima negeri. Serangan tindakan undang-undang terhadap industri tembakau diikuti. Dalam bahagian untuk mengelakkan tindakan undang-undang yang berpotensi kehancuran difailkan oleh negeri-negeri, pada tahun 1998 industri tembakau dan peguam umum dari 46 negeri Amerika Syarikat bersetuju untuk penyelesaian $ 206-bilion. Penyelesaian, yang akan dibayar lebih 25 tahun, akan digunakan untuk membayar pampasan kepada negeri-negeri untuk kos merawat penyakit yang berkaitan dengan merokok, untuk membiayai program-program antismoking seluruh negara, dan untuk menaja jamin penjagaan kesihatan untuk kanak-kanak tidak diinsuranskan.

Industri tembakau juga mesti berdepan dengan Meal tindakan undang-undang yang difailkan oleh perokok individu dan keluarga mereka menuntut ganti rugi kerana masalah kesihatan yang dikaitkan dengan rokok dan kematian. Di Amerika Syarikat, tindakan undang-undang itu mempunyai keputusan yang bercampur-campur. Dalam beberapa kes, juri telah dibersihkan syarikat-syarikat tembakau daripada semua tanggungjawab. Walaupun beberapa kes lain telah menyebabkan anugerah yang besar bagi pihak plaintif, beberapa memegang sehingga di bawah proses rayuan.

Wakil-wakil industri tembakau lama menafikan bahawa nikotin adalah ketagihan dan bahawa ada hubungan antara merokok dan kesihatan yang lemah. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, bagaimanapun, pembuat rokok telah menghadapi peningkatan tekanan daripada tindakan undang-undang yang berkaitan dengan merokok dan pengawal selia persekutuan untuk menerima pendapat saintifik semasa mengenai risiko kesihatan merokok. Pada akhir tahun 1999 Philip Morris, kini dikenali sebagai Altria, rokok pembuat terbesar di negara ini, secara terbuka mengakui bahawa merokok adalah ketagihan dan menyebabkan masalah kesihatan yang serius. Ini kemasukan terbaru telah dianggap sebagai cara untuk membuat ia lebih sukar bagi orang-orang yang baru-baru ini mula merokok untuk mendakwa mereka tidak menyedari bahaya jika mereka memilih untuk menyaman syarikat rokok. Pada tahun 2003 seorang hakim mengarahkan Illinois Philip Morris membayar $ 10,100,000,000 ganti rugi untuk menggunakan kempen pengiklanan mengelirukan menunjukkan bahawa jenama rokok dipasarkan sebagai "low tar" atau "light" adalah lebih selamat daripada jenama biasa. Banyak kajian saintifik membuktikan bahawa penggunaan rokok rendah kandungan tar tidak mengurangkan risiko penyakit yang dikaitkan dengan rokok, dan hakim itu mendapati bahawa Philip Morris sengaja mengabaikan hak-hak pengguna dengan menyebarkan maklumat palsu.

http://encarta.msn.com/encyclopedia_761579162/Smoking.html

Menghisap rokok adalah punca tunggal terbesar kanser paru-paru. Cerut merokok atau paip juga meningkatkan risiko kanser paru-paru. Merokok tembakau menyebabkan sebanyak 90 peratus daripada kanser paru-paru pada lelaki dan kira-kira 78 peratus daripada mereka di kalangan wanita. Pendedahan kepada asap terpakai-iaitu, menyedut asap rokok daripada perokok telah berlaku dalam kebanyakan kes yang tinggal. Bahan-bahan dalam tembakau kerosakan sel-sel dalam paru-paru, dan dari masa ke masa sel-sel yang rosak boleh menjadi kanser. Sebahagian besar daripada kes-kes kanser paru-paru boleh dielakkan dan beribu-ribu nyawa boleh diselamatkan setiap tahun jika orang berhenti merokok.

http://encarta.msn.com/encyclopedia_761588804/Lung_Cancer.html

Sumber: http://www.mail-archive.com/is-lam@milis.isnet.org/msg03221.html

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top