bersenam

Masa Untuk Bertindak - Tukar Sekarang

Inilah masanya untuk anda bertindak!!. Jangan tunggu sehingga keadaan menjadi parah. Kalau dah parah susah hendak bertindak. Semua orang sibuk sana sini cerita pasal tukar. Ada yang kata tukar itu hijrah dan sebagainya. tetapi kalau tukar itu untuk kebaikan, adakah ianya menjadi satu kesalahan? Tentu sekali tidak!!Jadi bertindak sekarang, kita tukar sekarang sebelum terlambat.

Kebanyakan orang mengadu tentang kesukaran kehilangan berat badan walaupun diet dan bersenam. Anda perlu membuat beberapa perubahan dalam rutin yang boleh mempercepatkan metabolisme untuk mengurangkan berat badan dengan cepat. Berikut adalah tujuh perubahan dalam rutin harian anda untuk mempercepatkan proses penurunan berat badan, seperti yang dilaporkan oleh huffingtonpost, Jumaat (2012/07/13), antara lain:

1. Meningkatkan motivasi

Gunakan alat-alat yang boleh memantau kemajuan anda dalam sukan ini. Dengan menggunakan monitor kadar jantung, alat pengukur langkah dan jam randik untuk mengira berapa banyak usaha anda telah dilakukan, boleh memberikan motivasi untuk menjalankan lebih keras.

2. Berikan cadangan untuk minda

Banyak kajian mendakwa bahawa kuasa minda boleh menyumbang kepada kesihatan. Beri cadangan di fikiran anda sering memberitahu diri sendiri perkara-perkara yang boleh merosakkan diet anda.

Membina pemikiran negatif anda kepada makanan lemak dan gaya hidup yang tidak sihat yang lain boleh menyebabkan pertambahan berat badan. Ia boleh memberi manfaat positif bagi usaha anda untuk menurunkan berat badan.

3. Jadual masa untuk diri sendiri

Rancang masa yang istimewa di antara rutin kerja dan bersenam. Kebanyakan orang yang gagal untuk mengurangkan berat badan kerana terlalu sibuk dengan kerja dan tiada masa untuk diri sendiri.

Anda perlu membuat jadual senaman pada kalendar dan anda harus cuba untuk laksanakannya. Salah satu cara terbaik untuk mengekalkan berat badan anda adalah untuk kekal konsisten dengan apa yang telah dirancang.

4. Meningkatkan kekerapan latihan anda

Jika anda biasanya bersenam 3 kali seminggu, cuba menambah satu sesi latihan yang lebih pada hujung minggu. Ia boleh membakar lebih kalori setiap minggu.

5. Bersenam di luar

Para penyelidik mengatakan bahawa senaman di matahari pagi, bernafas udara segar dan melihat tumbuhan hijau boleh merangsang perasaan dan menghadapi tekanan.

Bersenam dalam sifat seperti berbasikal atau mendaki boleh membuat mood lebih santai dan badan lebih bertenaga, jadi ia boleh membantu anda mengurangkan berat badan.

6. Pertimbangkan kalori yang anda ambil apabila makan

Anda perlu makanan untuk mendapatkan kalori dan tenaga yang diperlukan untuk bergerak. Tetapi anda juga perlu mengambil kira berapa banyak kalori yang anda perlukan untuk kekal sihat. Pengambilan kalori dalam makanan yang terlalu banyak boleh meningkatkan berat badan anda.

7. Ketawa dan bersenang-senang

Saintis mengatakan bahawa perasaan keseronokan adalah sangat penting dalam usaha penurunan berat badan. Ketawa boleh mengurangkan tekanan dan mewujudkan pemikiran yang lebih positif. Seperti yang anda tahu, tekanan boleh mencetuskan orang makan berlebihan dan obesiti.

Anda lebih cenderung untuk mengurangkan berat badan apabila anda mempunyai fikiran yang sihat dan bahagia.

About Jakmas Car Rental

2 comments:

  1. Assalamu'alaikum Wrmbth, posting yang baik. Terima kasih kerana berkongsi tips menjaga kesihatan yang baik.

    Menurut buku2 yang saya baca, untuk berubah kita seharusnya tetapkan matlamat yang terang. Seperti disebut didalam buku bestseller Awaken the giant within karangan Anthony Robin untuk berubah kita perlukan daya tolak dari dalam berupa pengalaman lampau yang pahit.

    Contohnya dihina orang, direject oleh wanita idaman kerana gemuk sebagai dorongan untuk berubah. Ini kerana faktor psikologi lebih kuat dari faktor fizikal. Sejauh mana kita memaksa diri sendiri untuk berubah, tanpa sokongan nilai dalaman untuk berhijrah hasilnya tidak tahan lama.

    Ini dari kajian yang dinyatakan dalam buku tersebut, sekumpulan penagih dadah didalam penjara menjalani program berhenti menagih dadah dan dibahagikan kepada 3 kumpulan

    kumpulan pertama dibiarkan sahaja tanpa apa2 program. Mereka berhenti menagih didalam pusat serenti tetapi sebaik dibebaskan terus kembali ke tabiat asal

    kumpulan ke dua diberikan pemerhatian selepas keluar penjara. Maka hasilnya dapat bertahan sehingga 2 tahun sebelum kembali menagih

    Kumpulan ke tiga pula diberikan latihan dan halatuju semasa didalam pusat serenti. Mereka dilatih untuk berdikari dan memperolehi matlamat baru dalam hidup melalui penglibatan didalam kumpulan kebajikan dan pekerjaan. Rata2 dari mereka tidak kembali mengambil dadah lagi.

    Oh ya, ini semua berlaku di Amerika SYarikat.

    Ini semua bergantung kepada faktor dalaman untuk menjaga kesihatan. Namun, ada faktor luaran seperti penyakit dan kemalangan yang perlu diambil kira. Keadaan memerlukan kaedah berbeza pula. Boleh klik link ini untuk maklumat lanjut. Usaha selagi boleh. INsyaallah akan diberkati bukan.

    ReplyDelete
  2. Boleh follow saya di http://takafulshahalam.blogspot.com bro. Tq. teruskan berkongsi tips menarik untuk sihat

    ReplyDelete

Powered by Blogger.