Makanan Yang Baik Membolehkan Warga Tua Kekal Sehat dan Tajam Mentalnya

Jakmas Car Rental
0
Warga tua yang kekal sehat serta masih tajam mentalnya adalah idaman kebanyakan orang. Untuk mengekalkan kesihatan sehingga tua memerlukan pengorbanan yang tidak kurang besarnya. Warga Tua dengan tahap vitamin tertentu yang lebih tinggi dan asid lemak omega 3 dalam darah mereka mendapat skor yang lebih baik pada ujian ketajaman mental daripada orang-orang yang makan makanan ringan, menurut satu kajian yang dikeluarkan hari ini.

kekal sehat hingga tua
badan sehat, hidup cergas dan minda cerdas
Kajian yang disiarkan dalam Neurologi, jurnal Akademi Neurologi Amerika, juga menunjukkan bahawa makan yang lebih baik dapat membantu mengurangkan pengecutan otak yang sering dikaitkan dengan penyakit Alzheimer. Para penyelidik di institut di Oregon State University telah menjalankan kajian, bersama-sama dengan saintis di Universiti Sains Kesihatan Oregon dan di Portland di kalangan 104 orang pada usia purata 87 tahun. Mereka diukur pelbagai tahap nutrien darah bukan mendasarkan keputusan kepada soal selidik makanan, yang kurang tepat dan kurang boleh dipercayai.

Vitamin dan nutrien yang anda terima daripada makan pelbagai buah-buahan, sayur-sayuran dan ikan yang boleh diukur dalam biomarkers darah dan nutrien ini mempunyai potensi yang kukuh untuk melindungi otak anda serta membuat ia berfungsi lebih baik.

Melalui ujian-ujian yang telah dijalankan, para penyelidik mendapati terdapat kesan-kesan positif mereka yang mempunyai paras yang tinggi vitamin B, C, D dan E, serta minyak yang sihat yang paling biasa ditemui dalam ikan,mempunyai ketangkasan mental dan saiz otak sementara mereka yang mengambil makanan yang mempunyai trans-lemak tinggi yang biasa ditemui dalam makanan bergoreng, makanan segera dan lain-lain kurang pilihan diet sihat - tidak menunjukkan keputusan positif melalui ujian kognitif.

Para penyelidik mendapati bahawa walaupun umur dan pendidikan memainkan peranan mengenai prestasi ujian kognitif, status nutrien menyumbang 17 peratus variasi dalam skor, dan 37 peratus daripada perbezaan dalam jumlah otak. Daripada orang-orang yang telah mengambil bahagian dalam kajian itu, tujuh peratus menunjukkan kekurangan vitamin B12, dan 25 peratus tidak mempunyai cukup vitamin D dalam sistem mereka. Ahli-ahli sains menguji 30 biomarkers nutrien yang berbeza. Di samping itu, 42 orang peserta telah melakukan imbasan MRI untuk mengukur isipadu otak mereka.

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top