10 Cara Hilangkan Perut Buncit

Jakmas Car Rental
Perut buncit menjejaskan penampilan. Malah, beberapa jenis penyakit bersembunyi di belakang perut buncit yang tidak sepadan dengan saiz badan. Jadi untuk kekal sehat berusahalah agar kita dapat menghindarkan perut dari jadi buncit.

Perut buncit mengundang banyak penyakit
Menurut pakar kesihatan kebuncitan perut terdiri daripada dua jenis sebenarnya. Pertama, lemak yang disimpan oleh badan di bawah kulit atau lemak subkutaneus dan lemak dalam badan disimpan ke dalam rongga abdomen dan sekitar organ-organ abdomen, yang dikenali sebagai lemak viseral

Lemak visceral di sekeliling perut adalah sumber asid lemak bebas ke dalam hati secara terus melalui vena porta. Lemak adalah tahan kepada kesan insulin (hormon ini akan mengawalatur metabolisme karbohidrat). Semakin besar jumlah lemak mendalam semakin buncitlah orang itu. 

Nasi lemak
Nasi lemak (Photo credit: Wikipedia)
Antara dua jenis lemak tesis, lemak mendalam adalah lebih berbahaya kerana mempunyai kaitan dengan metabolisme seperti pertahanan insulin, diabetes, serta sistem peredaran darah.

Apa yang perlu saya lakukan? Berikut adalah beberapa tips dari Dr Selfie: 

1.    Makan lemak yang sihat

Percaya atau tidak, program diet rendah lemak tidak akan Hapuskan buncit bulges dikawasan. Kurangkan atau berhenti makan nasi putih dan menggantikannya dengan roti gandum tulen. Makan lemak yang sihat seperti avokado dan minyak zaitun.

2.    Turuti keinginan tubuh

Kajian oleh American Journal of Clinical Nutrition mendapati, jika anda mahu untuk memenuhi apabila anda lapar, ia akan cenderung untuk makan kurang jatuh pada tempoh Memandangkan. Apabila seseorang itu keinginan makan burger keju, makan burger keju Adakah dia untuk beberapa hari sebelum badan akan berasa Akhirnya letih dan Mengurangkan keinginan untuk makan. Tujuan membuat selamat saiz tidak adalah rasa yang berlebihan.

3.   Turuti keinganan tubuh

Kajian mendapati orang yang Itu Mengurangkan bilangan makanan harian kepada 25 peratus, akan menurunkan berat badan sehingga 15 kg dalam 8 minggu. Kuasa yang tidak terkawal pada hujung minggu boleh membantu seseorang aussi mengurangkan berat badan.

4.   Bersenam sit-up tidak membuang lemak Seberapa banyak yang sit-up yang anda lakukan, ia tidak akan menghilangkan lemak perut. Sit-up menguatkan otot tujuan pembakaran lemak hanya cakera keras. Sebaliknya, membuat latihan yang menyeluruh di dalam otot luas seperti kaki, bahu dan dada adalah lebih baik untuk proses pembakaran lemak yang lebih optimum.

5.  Banyak senaman kardio Apabila otot luas Memperkukuh melalui latihan berat badan, maka anda perlu melakukan senaman kardio untuk mempercepatkan proses seterusnya membakar lemak. Berlari atau senaman aerobik boleh membantu membakar kalori yang berlebihan dan pengambilan lemak jahat berhenti.

 6.  Jangan tidur lebih atau kurang

Kurang tidur akan membuat Penurunan kadar metabolik badan Yang menjadikan ia kesukaran untuk membakar lemak. Semasa tidur badan biasa pasif Akan Menjadi dan Adakah tidak bergerak banyak. Kedua-duanya membawa kepada lemak yang berkumpul lebih cepat.

7.   Berhenti minum minuman ringan (Termasuk soda dilabel "diet")

Dalam satu kajian yang dijalankan selama 10-tahun pengajian di University of Texas mendapati orang yang sering minum soda lebih menggemukkan berbanding orang yang tidak minum. Ini kerana pemanis tiruan dalam soda boleh membuat perut buncit lebih cepat, bengkak dan mengundang lebih cepat lapar. Lebihkan minum teh atau air dengan limau kosong.

8.   Berzikir atau bertafakur

Adakah anda tahu apabila berdoa dan bermeditasi, output hormon tekanan kortisol dikurangkan? Ya, ia adalah hormon menyebabkan perut buncit. Jadi, elakkan tekanan, teningkatkan doa dan bertafakur untuk menenangkan minda dan jiwa. Walaupun hanya 15 minit setiap hari, ia sudah cukup untuk membantu.

9.    Gula Sihat

Makan makanan manis sudah jadi budaya Malaysia, tapi pastikan biarlah manis yang sihat segar. Gula buah-buahan semulajadi dan mad. Apabila anda makan makanan gula seperti kerepek dan nasi putih, kebanyakan kalori yang anda makan akan bertukar menjadi lemak dalam perut.

10.    Latihan bijak, bukan yang keras

Apabila lemak dalam perut, maka ia adalah masa untuk memulakan senaman abdomen. Kuat otot abdomen membantu seseorang kelihatan lebih sihat dan segar.

Sumber: Yahoo Malaysia
Enhanced by Zemanta
To Top